Siivikkalan seurakuntatalon toiminta on turvattava

Kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 13.8.2014, että Ylöjärven seurakuntaan tehdään kiinteistöstrategia. Alustavan kiinteistöstrategian mukaan Siivikkalan seurakuntatalosta luovutaan ensisijaisesti pyrkimällä myymään kiinteistö.

Me allekirjoittaneet olemme huolissamme seurakunnan toiminnan säilymisestä Siivikkalan alueella. Toivomme, että päivä-, ja perhekerhot, koululaisten iltapäivätoiminta sekä seurakunnan tarjoama harrastustoiminta säilyy lähellämme, helposti saavutettavissa ja turvallisten etäisyyksien päässä.

Pidämme tärkeänä, että:

• iltapäiväkerho järjestetään riittävän lähellä koulua, paikassa johon koululaisten on turvallinen ja helppo kulkea
  • päivä- ja perhekerhot järjestetään paikassa, johon vanhemmat lapsineen voivat kulkea kävellen

Koemme tärkeänä, että palvelut säilytetään lähellä kyläläisiämme. Seurakunnan toiminta on merkittävä osa arkeamme, eikä sitä saa viedä meiltä pois! Esimerkiksi suurin osa päivä- ja perhekerhossa käyvistä kulkee kerhoihin kävellen, eikä mahdollisuuksia omalla autolla kulkemiseen ole monellakaan kotona lapsiaan hoitavalla. Siivikkalasta on myöskin erittäin vaikea kulkea Ylöjärven keskustan palveluihin olemattoman joukkoliikenteen vuoksi.

Toivomme, että ennen virallista päätöstä myydä Siivikkalan seurakuntatalo, asia mietitään monelta kannalta ja eri vaihtoehtoja punnittaisiin tarkasti.

Tällaisia vaihtoehtoja voisi olla:

• seurakuntatalon peruskorjaus ja kehittäminen Siivikkalan alueen tarpeet huomioiden sekä ylimääräisen tilan vuokraaminen asuinkäyttöön sopiviksi tiloiksi
  • tontin lohkominen ja sen osittainen myyminen (rahat seurakuntatalon remonttiin)
  • seurakuntatalossa suoritettavat korjaustoimenpiteet ja tilan monikäyttöisyyden lisääminen
  • talkootoiminta seurakuntatalon kunnostamiseksi

Toivomme, että saisimme jatkossakin säilyttää oman hengellisen elämän keskuksen, johon kokoontua ja jossa viettää erilaisia tapahtumia ja perhejuhlia. Seurakuntakeskus on ollut meille jo vuosikymmenten ajan tärkeä ja sijainniltaan keskeinen kokoontumispaikka.

Seurakuntataloa käyttää tällä hetkellä merkittävä osa Siivikkalan lapsista. Väestön kehitys ja lapsivaikutusten arviointi onkin syytä ottaa vakavasti huomioon päätöksiä tehtäessä.

Siivikkalassa 12.3.2015