Timo Favorin Eläkkeelle

Timo Favorin on Tamperelainen jääkiekkoerotuomari, joka kärsii AJDD oireyhtymästä (Attention and Judgement Deficit Disorder, suom. Virhearviointi ja Tarkkaavaisuushäiriö).

Neuropsykologisesta poikkeavuudesta (kansanomaisesti tyhmyydestä) johtuva häiriö mm. heikentää huomattavasti havainnointikykyä ja päätöksentekoa sekä altistaa vakaville virhearvioinneille ja yleiselle kusipäisyydelle.

Favorinin ongelmat ovat jatkuneet läpi tuomariuran aina kaudelta 97-98 alkaen. Tuhoisimpia ylilyöntejä nähtiin mm. vuonna 2006, jolloin Favorin mielivaltaisesti lähetti yhden pelin aikana useita pelaajia ns. "suihkuun" erimielisyyksistä johtuen (ks. kirjoitus Timo Favorinin Pää ei Kestänyt, http://www.jatkoaika.com/Kolumni/timo-favorinin-p%C3%A4%C3%A4-ei-kest%C3%A4nyt/78033). Tuoreempia esimerkkejä löytyy lähes jokaisesta pelistä, jossa Favorin on toiminut erotuomarina.

Jääkiekon selkärankana on yhteiset pelisäännöt joita pelaajien tulee noudattaa, ja joiden rikkomuksia valvoo erotuomari. Tuomarin tulee olla kykenevä havainnoimaan kentällä tapahtuvat rikkeet ja tekemään oikeudenmukaisia ja tasaväkisiä ratkaisuja. Inhimmillisiä erehdyksiä sattuu, mutta rajansa kaikella.

Favorin on toiminut Suomalaisen jääkiekon parissa pitkään, ja allekirjoittaneet toivovat hänen arvostavan lajia siinä määrin, että hän ymmärtää jäädä eläkkeelle.