Vetoomus Toivion päivähoitotilanteen ratkaisemiseksi

Tämä allaoleva teksti tullaan toimittamaan ma 1.6.2015 Pirkkalainen-lehden mielipidepalstalle sekä sähköpostitse Pirkkalan kunnan päivähoidon virkamiehille, sivistyslautakunnalle sekä kunnanvaltuustolle.

Allekirjoita, jos koet että kestämätön hoitopaikkatilanne Toiviossa täytyy ratkaista.

Vetoomus Toivion päivähoitotilanteen ratkaisemiseksi

Päivähoitopaikkojen tilanne Toiviossa on ollut huono jo monta vuotta. Tänä keväänä tilanne on kärjistynyt ja on korkea aika reagoida tilanteeseen! Viime syksynä oli päätetty lopettaa Toiviossa toimiva ryhmäperhepäivähoidon yksikkö. Kunta järjesti 28.4.2015 Nuolialan koululla asukasillan koulujen ja päivähoidon palveluverkkoselvityksestä, siellä nostimme Toivion toivottoman tilanteen esiin. Tulevan syksyn päivähoitopaikkahakijoiden määrä ilmeisesti pääsi ”yllättämään” ja Toivion suunnalle hätäratkaisuna keksittiin viskari-ikäisten siirto yhdeksi ryhmäksi koulun tiloihin. Tästä järjestettiin infotilaisuus päiväkotilaisten vanhemmille 6.5. Tilaisuudessa vanhemmat esittivät huolensa Toivion jo pitkään huonona jatkuneesta päivähoitotilanteesta sekä myös tämän väliaikaisen siirtoratkaisun toteutusmahdollisuuksista. Kaipasimme lisää tietoa, perusteluja, konkreettisia suunnitelmia ja eri vaihtoehtojen selvittämistä, myös kustannusten osalta. Kunta järjesti pyynnöstämme uuden keskustelutilaisuuden 27.5., mutta olemme edelleen yhtä epätietoisia kuin sitä ennen. Vaadimme kunnan päivähoidosta vastaavilta virkamiehiltä ja luottamushenkilöiltä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

Viskari-ikäisten siirto koulun tiloihin

Periaatteessa kukaan ei varmaankaan haluaisi vastustaa ratkaisua, jossa Toivioon tulisi lisää hoitopaikkoja. Tämä jo alun perin vain vuoden mittaiseksi tiedetty väliaikaisratkaisu ei kuitenkaan herätä vanhemmissa luottamusta, sillä kunta ei ole halunnut tai pystynyt vielä kertomaan konkreettisesti kuinka 4- ja 5- vuotiaiden lasten hoito kouluympäristössä (0-6lk keskellä) saadaan toteutettua niin että lapsella on turvallinen ja hyvä olla ja kaikki käytännön hoidon vaatimukset (esim. ruokailu, ulkoilu, vaatehuolto, lepo, hygienia) saadaan toteutettua päiväkoti-ikäisten lasten tarpeiden mukaisesti. Varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista jäädään kauas. Vanhempien kuitenkin oletetaan hyväksyvän siirto tähän ryhmään ennen kuin näistä asioista on riittävästi tietoa.

Kukaan ei ole myöskään esittänyt kustannuksia, mitä vuoden tilapäisjärjestelyt koulun tiloissa ja lisähenkilöstö maksavat. Saavutetaanko mitään säästöjä verrattuna tilanteeseen, jossa ryhmäperhepäivähoito voisi vielä jatkua?

Ryhmäperhepäivähoidon lopettaminen Toiviossa

Toivion ryhmäperhepäivähoidon yksikkö on tällä tietoa sulkeutumassa. Julkisuuteen on annettu perusteluiksi, että osa lapsista lähtee esikouluun ja toinen työntekijä jää eläkkeelle. Tilanteessa, jossa Toivioon on koko ajan siirtojono, perusteluiksi ei riitä että yksikkökustannus hoidolle per lapsi per päivä on korkeampi kuin päiväkodissa tai perhepäivähoidossa, kun samaan aikaan uusia hoitopaikkoja Toivioon ei ole tullut. Hoitopaikkaa tarvitsevia lapsia on jonossa ja luulisi, että uuden työntekijänkin saisi palkattua eläköityvän tilalle. Vaadimme, että lopettamispäätös otetaan uudestaan tarkasteltavaksi.

Ratkaisu Toivion päivähoitotilanteen parantamiseksi

Pirkkalan kunta on www-sivuillaan julkaissut päiväkoti- ja kouluverkon kehittämisen palveluverkkoselvityksen. Selvityksessä Toivion osalle ei ole suunniteltu minkäänlaista helpotusta, vaikka näköpiirissä ei ole tekijöitä, jotka vähentäisivät päivähoitopaikkojen tarvetta alueella. Vaikka väliaikainen ratkaisu koululle toteutuisi vuodeksi, olemme ensi vuonna aivan samassa tilanteessa. Jopa pahemmassa, sillä tässä tapauksessa Toiviossa ei vapautuisi käytännössä yhtään hoitopaikkaa ensi keväänä, sillä kukaan ei siirtyisi päiväkodista esikouluun. Olemme esittäneet mm. parakkipäiväkodin vaihtoehtoa, joka tulisi mielestämme selvittää. Samoin luonto/metsäpäiväkoti tai päiväkodin muu laajentaminen voisi olla vaihtoehto, joka palvelisi Toivion lapsia pidemmälle kuin vain ensi toimintavuoden.

Olemme kuulleet, että päivähoitotilannetta yleisesti on hankaloittanut Pereelle kaavaillun yksityisen päiväkodin kaavoitusongelmat. Vaikka päiväkoti jonain vuonna rakentuisikin, se ei helpota Toiviossa asuvan perheen tilannetta. Voiko kunta jäädä odottamaan, että yksityinen toimija tulee ja pelastaa päiväkotitilanteen? Entä jos ei tulekaan?

Osa-aikainen hoidontarve ja avoin kerhotoiminta, Pirkkala-lisä

Osaltaan päivähoidon vähäisiä paikkoja käyttävät lapset, joilla hoidon tarve on vanhempien kotona olon takia vain osa-aikaista. Näiden osapäiväisten lasten hoitoaikojen paremmalla suunnittelulla olisi varmasti mahdollista saada hoitopaikat tehokkaampaan käyttöön ja lisää hoitopaikkoja kokopäiväistä työtä tekevien vanhempien lapsille. Pirkkalan kunnan hoitopaikkatakuu ei koske Toiviota, joten juuri kukaan ei esim. ota isompaa lastaan kokonaan pois päiväkodista äitiysvapaan ajaksi, sillä on yleisesti tiedossa, että sen jälkeen paluuta samaan päivähoitopaikkaan ei ole. Kunta ei myöskään järjestä Toiviossa avointa kerhotoimintaa, joka osaltaan helpottaisi tarvetta pitää lasta päiväkodissa saamassa virikkeitä ja ikäistään seuraa tai muuten osa-aikaisesti. Suuri kiitos kuitenkin Pirkkalan seurakunnalle, jolla on kerhotoimintaa myös Toiviossa.

Kotihoidon tuen Pirkkala-lisäkin ollaan lopettamassa, joka voi olla osalle perheistä kimmoke palata takaisin työelämään ja hakea lapsille hoitopaikkaa.

Vaadimme, että kunta ryhtyy pikaisesti selvittämään kaikkia näitä kysymyksiä. Ensimmäisenä toimia vaatii kaavailtu viskariryhmän siirto koululle, kesä ja sen jälkeen elokuussa alkava uusi hoitosyksy tulevat erittäin nopeasti. Akuutti hoitopaikkapula ei tälläkään ratkaisulla hellitä, joten tarvitsemme pitkäaikaisempia ratkaisuja. Ne täytyy olla selvillä jo syksyllä, ettemme ensi keväänä ole samassa tilanteessa!