Vetoomus Jyväskylän ulkotenniskenttien säilyttämiseksi

Arvoisa Jyväskylän kaupunki ja liikuntatoimi,

Me allekirjoittaneet vetoamme Jyväskylän Huhtasuon tenniskentän sekä muiden ulkotenniskenttien säilyttämisen puolesta. Tenniskenttien merkitys osana ihmisten monipuolista liikuntaharrastamista on tärkeää, ja niiden säilyttäminen on olennaista terveyden edistämisen ja hyvinvoinnin kannalta.

Tenniksen suosio Suomessa sekä Jyväskylässä on kasvussa, ja tarve ulkotenniskentille on nyt suurempi kuin koskaan. Jos Huhtasuon sekä Hippoksen tenniskentät häviävät, vaihtoehdot tenniksen harrastamiseen vähenevät merkittävästi. Jyväskylässä on vain muutama ulkokenttä ja niiden kysyntä ylittää tarjonnan. Tämä asettaa riskin lajin saavutettavuudelle ja monipuolisuudelle kaupungissa.

Jyväskylän tennisseuroilla on huomattava määrä aikuis- ja junioriharrastajia. Nykyinen ulkokenttäkapasiteetti ei riitä vastaamaan kysyntään, jos Huhtasuon sekä Hippoksen ulkokentät häviävät uusien liikunta-aluehankkeiden tieltä. Yksikin lisäkenttä avaisi uusia mahdollisuuksia lajin kehitykselle ja tukisi monien ihmisten liikuntaharrastuksen aloittamista. Tämän vuoksi olisikin äärimmäisen tärkeää, että Huhtasuon alueelta käytöstä poistuneen kentän tilalle saataisiin uusi kenttä.

Tenniksen harrastaminen ei saa olla vain varakkaiden etuoikeus. Ilmaiskentät ovat mahdollistaneet monille lajiin tutustumisen ja tarjonneet mahdollisuuden liikkumiseen ilman suuria taloudellisia investointeja. Ymmärrämme kaupungin tiukan taloustilanteen vaikuttavan myös liikuntahankkeisiin. Toisaalta matalan kynnyksen liikuntapaikat – kuten tenniksen ulkokentät - tulisi nähdä ennen kaikkea ennaltaehkäisevänä sijoituksena kaupunkilaisten terveyteen. Lisäksi tenniksen osalta esimerkiksi kovapohjaiset ulkotenniskentät tarjoavat mahdollisuuden säästää ylläpitokuluissa verrattuna massa- tai hiekkatekonurmikenttiin.

Vaikka tennis ei harrastajamääriltään yllä kaikista suosituimpien urheilulajien tasolle, sillä on silti tärkeä paikkansa liikuntalajien keskuudessa. Urheilulajien tasa-arvon nimissä toivomme, että otatte vakavasti huomioon ulkotenniskenttien säilyttämisen osana Huhtasuon alueen sekä kaupungin liikuntatoimintojen suunnittelua. Kaupungin tulisi tehdä päätöksiä, jotka tukevat monipuolista ja helposti saavutettavaa liikuntakulttuuria Jyväskylässä.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Eija Tolmunen näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…