Vetoomus Ryhmäperhepäivähoitoryhmien säilyttämisestä, HML

Hämeenlinna mainostaa olevansa lapsiystävällinen kunta?

Ruununmyllyn päiväkoti tullaan sulkemaan sisäilmaongelmien vuoksi 1.8.2014 alkaen. Tällä tietoa päiväkoti pysyy kiinni vuoden 2014 loppuun asti. Tästä johtuen hoitopaikkaruletti pyörii Hämeenlinnan itäisellä päivähoitoalueella. Tällä kertaa häviäjien asemaan joutuvat Kaivohaan ja Jokiaron ryhmäperhepäivähoidon lapset. Ryhmäperhepäivähoidon ryhmät nykyisellään hajotetaan, lapset ja hoitajan uudelleen sijoitellaan. Tiloissa toimivat ryhmät tullaan muuttamaan päiväkotiryhmiksi, eikä kaupunki anna faktatietoa ryhmäperhepäivähoidon tulevaisuudesta tämän väliaikaisen uudelleensijoittelun jälkeen.

Kaivohaan ja Jokiaron ryhmäperhepäivähoidossa nyt olevista lapsista iso osa sijoitetaan vanhempien toiveiden vastaisesti muualle mm. Laaniityn päiväkotiin, jonne on hoitokauden alkaessa tulossa 22 lapsen kokoinen 3-5 vuotiaiden ryhmä. Päivähoitoryhmien koosta laadittu lakiehdotus ei toki ole vielä voimassa, mutta lakiehdotuksessa ryhmän maksimi kooksi määritellään 21 lasta.

Me adressin allekirjoittaneet esitämme toiveemme siitä, että hyviksi hoitopaikoiksi havaittuja ja itäisellä alueella niin tarpeellisia Ryhmäperhepäivähoidon yksiköitä ei ajettaisi alas, vaikka LANULA on jo vuonna 2012 päätöksen kaikkien ryhmäperhepäivähoitoyksiköiden lopettamisesta tehnytkin.

Pyydämme Hämeenlinnan kaupunkia tutkimaan vielä kerran vaihtoehdot väistötilojen löytämiselle, jotta Ryhmisten toiminta saisi jatkua normaalina, kuten noin viikolla 10 tiedotettiin niin henkilökunnalle, kuin perheillekin. Toivomme, että Ruununmyllyn päiväkodilta siirtyvien noin 30 lapsen paikka syksyllä löytyisi jotenkin muuten, kuin hajottamalla ryhmäperhepäivähoidon ryhmät.

Ryhmäperhepäivähoidossa on paljon 1-3vuotiaita lapsia, jotka ovat erittäin herkässä iässä näin isoille muutoksille. Hämeenlinnassakin neuvolassa jaetaan MLL:n ”Lapsi eri ikävuosina” –vihkosia. Tässä vihkosessa kirjoitetaan 2-3vuotiaan lapsen osalta: ”Tämän ikäiselle lapselle on tärkeää, että hoitopaikka ja hoitajat ovat mahdollisimman pysyviä”.

Itäinen päivähoitoalue ei toki ole yksin sisäilmaongelmien kanssa Hämeenlinnan alueella, näitä ongelmia löytyy niin toisista päiväkodeista, kouluista kuin kaupungin muistakin tiloista. Tiedotus asioista on huonoa ja jopa salailevaa. Esitämmekin tässä yhteydessä kaupungille myös toiveen reilusta, avoimesta tiedottamisesta, jossa myös asianomaisia kuunneltaisiin ennen päätösten tekemistä. Onhan kyseessä kuitenkin meidän yhteinen etumme – Yhteinen Hämeenlinnamme.