Perusopetuksen tuntikehyksen leikkauksesta ja kouluverkon keskittämisestä on luovuttava Vihdissä

Olemme saaneet lukea paikallislehdistä Vihdin kunnan suunnittelemista tuntikehyksen leikkauksista lukuvuonna 2010-2011 ja kouluverkon keskittämisestä ja muutoksista vuosiluokkien 1-6 osalta seuraavasti:

Haimoon koulu lakkautettaisiin ja yhdistettäisiin Otalammen kouluun.

Oinasjoen, Vanjärven ja Jokikunnan koulut lakkautettaisiin ja yhdistettäisiin Pappilanpellon kouluun.

Tervalammen koulu lakkautettaisiin ja yhdistettäisiin Ojakkalan kouluun.

Kaikki kyläkoulut toimivat tällä hetkellä terveissä tiloissa. Haimoon uuden koulun rakentaminen tulisi aloittaa suunnitelmien mukaisesti v.2010. Kyläkoulut toimivat myös kylien keskuksena ja aktiivisessa käytössä kyläläisten kesken. Kyläkoulujen lakkauttamisesta aiheutuisi suuria ongelmia mm. tila- ja opetusvälineongelmia, ryhmäkokojen kasvamista vastaanottaviin eli Otalammen, Pappilanpellon ja Ojakkalan kouluihin. Koulutus ei siis muutu Vihdin kunnassa ilmaiseksi, vaikka oppilaita siirreltäisiin koulusta toiseen ja tässä tapauksessa jopa huonompiin tiloihin kuin osassa kyläkouluissa tällä hetkellä. Kuljetusoppilaiden määrä tulisi kasvamaan yli 30 % ja tällä hetkellä Vihdin kunnassa kuljetuksien kilpailutuksessa ja sopimuksissa on viime vuosien aikana epäonnistuttu täysin. Vihtiläisten lasten hyvinvointi ei lisäänny kasvattamalla jo ennestään ylisuuria koulu- ja luokkatiloja. Tällä hetkellä Vihdin kunnassa voimassaoleva opettajien sijaiskielto alle 3 vuorokauden poissaoloissa aiheuttaa myös ongelmia lasten turvallisuuden, hyvinvoinnin ja opettajien työssä jaksamisen suhteen. Perusopetuksen painopistealuetta tulisi siirtää säästöjen sijaan ennaltaehkäisyyn, jotta jo aiheutettuja ongelmia voitaisiin ratkaista.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Vihdin kunnan huonosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta korkeatasoinen perusopetus taataan kuntalaisille jatkossakin. Tämä tarkoittaa, että Vihdin kouluissa pitää olla riittävä määrä opettajia, avustajia, jakotunteja ja sijaisia eli perusopetuksen tuntikehystä ei saa leikata. Kyläkoulut tulee säilyttää osana Vihdin kunnan kouluverkkoa ja sivistyskeskuksen tiedottamista kuntalaisille tulee lisätä vähintään lain vaatimalle tasolle.

Jouni Leinikki, Vihdin vanhemmat ry:n hallituksen puolesta    Ota yhteyttä adressin tekijään