Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#20570 Re: Pohja avioliiton onnistumiselle luodaan jo kouluissa

15.09.2013 11:20

#20568: - Pohja avioliiton onnistumiselle luodaan jo kouluissa

 

Tuo on surkein aasinsilta aikoihin. Esittämäsi asia ei mitenkään liity tähän keskusteluketjuun. Tosin eipä liity Israelin arkeologiakaan tai Radio Dein ohjelmatarjonta.

 

 

Vastaukset


Vieras

#20579 Re: Re: Pohja avioliiton onnistumiselle luodaan jo kouluissa

2013-09-15 14:24:08


Vieras

#20582 Re: Re: Pohja avioliiton onnistumiselle luodaan jo kouluissa

2013-09-15 14:55:09

#20570: - Re: Pohja avioliiton onnistumiselle luodaan jo kouluissa



. Vanhan testamentin arkeologian p��m��r�n� on auttaa rakentamaan johdonmukainen ja perusteltu kuva Israelin historiasta.      



Tästä tilkkutäkistä selviää,  kun lisää

kymysysmerkin kohdalle  ä, ö -kirjaimen:

Raamatun arkeologian metodisista kysymyksist� kiinnostavimpia on niin kutsuttu �teksti vastaan kivet� -ongelma. Valtaosa tutkijoista arvioi historiaa ja arkeologian l�yt�j� suhteessa Vanhan testamentin teksteihin � aivan kuten he tekev�t suhteessa toisten kulttuurien teksteihin. Niin sanotut minimalistit kuitenkin hylk��v�t (ensin) tekstien maailman ja etsiv�t ainoastaan arkeologista evidenssi�. Tosin he sen j�lkeen yleens� palaavat tekstien ja historian ��relle ja esitt�v�t ankaran reduktion tekstien ajoituksesta ja syntyhistoriasta. Itse ongelma on kuitenkin p��osin teenn�inen. Teksti ja kivet eiv�t ole ristiriidassa kesken��n. Oman mielenkiintoisen lis�ns� keskusteluun antaa kielihistoria, jossa arkeologia ja tekstit linkittyv�t yhteen.



Vanhan testamentin tekstit pit�v�t p��osin yht� kaikkien merkitt�vien L�hi-id�n arkeologian l�yt�jen kanssa (j�ljemp�n� merkitty*). Tekstit kuvaavat sek� historiaa ett� naapurikansojen politiikkaa ja kulttuuria historiallisesti paikkansapit�v�ll� tavalla. Naapurikuninkaiden valloitusluettelot ja maineteoista kertovat piirtokirjoitukset vastaavat heid�n n�k�kulmastaan sit�, mit� israelilaiset ja Juudan historian kirjoittajat kertovat omista n�k�kulmistaan


Timo  Eskola