Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Kommentoitu viesti

Lääkäri

#68 Maalaisjärki voittaa

13.10.2013 09:41

Ei tässä tarvita 50000 ääntä. On nimittäin päivänselvää, että jos ainoaksi mahdolliseksi reseptiksi tulee sähköinen resepti, seuraukset ovat niin katastrofaaliset, että paperiresepti otetaan pikaisella konsensuksella välittömään käyttöön uudestaan. Tämän adressin tarkoitus ei siis ole kerätä 50000 nimeä, vaan estää katastrofi ennalta. Uskoisin, että maalaisjärki voittaa, ja paperiresepti säilyy rinnalla. Tämä adressi lisää ihmisten tietoisuutta järjenvastaisista suunnitelmista lopettaa paperisten reseptien käyttö.

Tilanteita, joissa itse voisin lääkärinä kuvitella, että tarvitaan paperista reseptiä tai puhelinreseptiä: 1. Nettiyhteys menee poikki. 2. Lähden päivystämään terveyskeskukseen, mutta unohdan sähköisen henkilökorttini sairaalaan pukukaappiin. 3. Unohdan tunnuslukuni loman jälkeen. 4. Tietokoneeni rikkoutuu. 5. Apteekki soittaa ja pyytää reseptin uusimista, en ole enää työpaikallani. 6. Olen liikenneonnettomuuspaikalla, ja haluan soittaa puhelinreseptin niin lievästi loukkaantuneelle potilaalle, ettei ole syytä lähteä poliklinikalla käymään.

Paperinen varajärjestelmä tulee säilyttää. Sähköinen resepti ei palvele ketään muuta kuin apteekkia, joka säästää paperityössä sähköisen reseptin ansiosta. Apteekkiväki lobbasikin sähköisen reseptin läpi - eivät lääkärit. Eräs farmaseutti kertoi minulle, kuinka työläitä puhelinreseptit heille ovat. Vastasin tälle farmaseutille, että itse asiassa valtaosa puhelinreseptipyynnöistä tulee apteekeista, eli apteekista soitetaan ja pyydetään puhelinreseptiä.

Vastaukset

farmaseutti-hll

#130 Re: Maalaisjärki voittaa

2013-10-19 13:07:47

#68: Lääkäri - Maalaisjärki voittaa

Asia on juuri näin. Paperi- ja puhelinresepti tulee säilyttää e-reseptin rinnalla. Apteekkilaisen on aivan turha nikotella lääkärikuntaa vastaan. Hommat hoidetaan yhteistyönä potilaan parhaaksi. Kaikkinainen taloudellinen välistäveto minimiin.

Toimin farmaseuttina pääkaupungin apteekissa 1975-1981 opiskellessani hammaslääkäriksi. Lämmintä kiitosta olen saanut apteekkilaisilta selvästi ja kiireettömästi lausutuista puhelinresepteistä. On eduksi tietää eri ammattiryhmien työtehtävistä, jotta osaa antaa arvoa toisen työlle.

Tämän adressin tieto laajaan levikkiin.