IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Kommentoitu viesti

jotari
Vieras

#122 Re: Vesien kuormituksesta

09.10.2010 18:48

#111: Tarmo Leikas VAPO Oy - Vesien kuormituksesta

Voi hellanlettas sentään tuota Leikasta. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat! Minulla ja tuhansilla muilla suomalaisilla on aivan konkreettiset kokemukset turvetuotannon haitoista. Kun turvetuotanto alkaa, menee vain hetki, kun etenkin pienet järvet ja lammet tulevat uimakelvottomiksi turvenöyhdän vuoksi. Siinä ei tarvita tieteellisiä tutkimuksia, vaan kokemusperäistä tuntumaa. Se mikä minua näissä keskusteluissa häiritsee, on se, että niissä unohdetaan tyystin yksityisten turvetuottajien osuus vesien pilaamisessa. Esim. oman kotijärveni pilais nimenomaan yksityisyrittäjä.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#125 Re: Re: Vesien kuormituksesta

2010-10-09 19:15:12

#122: jotari - Re: Vesien kuormituksesta

Olisi soma tietää, mitä siellä on tapahtunut, tuntuu taas että siellä on samanlainen tieto kuin keskiakaisella kirkolliskokouksella jossa voitiin mukavassa porukassa päättää että aurinko kiertää maapalloa. Ja jos joku ei uskonut poltettiin se roviolla. Tiedän, tiedän kun olin lapsi oli kaikki vedet kirkkaita , eikä ollut itikoita jne..

Siispä totuus lienee yleisesti ja erikseen: humus on tullut metsäojituksista ja ravinteet ylilannoitetuista pelloista.  En todellakaan  tiedä sinun lampeasi, mutta, mutta... Olen näitä tarinoita kuullut kolmenkymmenen vuoden aikana niin paljon ja niiden todenperäisyys on suurelta osin  osoittautunut hölynpölyksi. Esim TV ohjelmassa oli muutama päivä sitten tarina jostain VAPOn aiheuttamasta järven totaalisesta pilaantumisesta: Sattuipa somasti, että ko järveen ei laskenut yhtään turvetuotantoalueelta tulevaa ojaa. Tämä on kuinka mones samanlainen tapahtuma johon olen törmännyt. Ollaan kokouksessa (tai nykyisin netissä) niiiin mahtavia paikallisia asiantuntijoita ja puhutaa syvällä vakaumuksen rintaäänellä. Kun mennään paikanpäälle ongelmakohtaan sitten tunnustetaan että kun minä en oikeastaan ole täällä käynyt kahteenkymmeneen vuoteen. Ja sitten änkytetään sitä sun tätä.

Toivottavasti pystyt todistamaan väitteesi, olen kiinnostunut asiasta, koska lienee yhteinen etu että asiat paranevat ( myös mielialan paraneminen kuuluu siihen).

Loppulauseena vielä; VAPO on osallistunut moniin vesistöjen parannustöihin, siellä, missä on vähänkin ollut aihetta epäillä, että meillä on ollut osuutta asiaan.

Oletko kääntynyt paikallisen VAPO:n edustajan puoleen ongelmissasi?

Olen kiinnostunut ongelmistasi!