Ambulanssien välitön lähtövalmius koko Pirkanmaalle

Kommentoitu viesti

Ambulanssihoitsu

#124 Re: Re:

07.11.2012 13:01

#121: - Re:

Täällä on keskustelu mennyt sivupoluille joidenkin ihmisten takia. Puhuttaessa lähtövalmiudesta tulee helposti puhuttua varallaolokorvauksesta, vaikka se ei ole nyt tämän adressin tarkoitus. Kysymys on ihan oikeasti huolesta ja siitä tiedosta mitä tuo 15 minuutin viivästys aiheuttaa potilaalle. Itse henkilökohtaisesti olen  erittäin väsynyt nimenomaan siihen kun tiedän mitä tuo viivästys aiheuttaa- se olen minä ja kollegani jotka saamme potilaan ja/tai läheisten vihat päällemme kun on kestänyt niin kauan tulla kohteeseen. Minulle on huudettu, raivottu menty henkilökohtaisuuksiin,minua on lyöty ja muulla tavalla käyty päälle, on syljetty päälle..jne. Olen väsynyt siihen, kun tiedän, että potilaan kohtalo olisi voinut olla eri jos olisimme olleet aiemmin paikalla. Se käy ihan oikeasti ammattiylpeyden päälle! Nyt sitten jotka siellä miettivät, että kyllähän minä saan lähteä heti keikalle eikä minun tarvitse pelata sitä kivi-paperi-sakset peliä viittätoista minuuttia. Voin sanoa, että moiseen en ole koskaan aikaani käyttänyt kun ihmisellä on hätä!

 

Minulla vain menee kaikkinensa se vähän vajaa 15 minuuttia, että pääsen asemapaikalla vaikka kuinka toimin reippaasti ja olen järjestänyt asiat niin, että kotona ei mene ylimääräistä aikaa. Sitten jotka kysytte miksi en ole asemapaikalla. No meidän asemapaikalla on muutama tuoli ja keittiönpöytä. Ei ole suihkua, mikro löytyy,  ei nukkumapaikkoja.. Firman tarjoamaan päivystysasuntoon mahtuu juuri ne  jotka tulevat kauempaa ja heidänkin työvuorot tarvitsee esimiehen suunnitella niin, että ei ole kuin korkeintaan 2 pitkämatkalaista töissä. Sitten kun pääsemme työvuorojen pituuteen niin työsidonnaisuus kolmessa viikossa on keskimäärin noin 200h (joskus enemmän joskus vähemmän) ja työvuoron pituus 24-48-72h riippuen varallaolon määrästä. Tänä aikana se on fakta, että nukkuakin tosiaan pitää jossain välissä joten kotiin on mentävä varallaoloaikana, jos ei ole hälytyksiä. Suihkussakin on kiva käydä jos olet veressä, oksennuksessa, virtsassa ja muissa eritteissä ja se ei työpaikalla ole mahdollista ja se suihkumahdollisuus on sitten sama käynkö omassa kotona tai sitten päivystysasunnolla.. Tässä siis syitä miksi se auto liikkuu viidessätoista minuutissa. Kun siitä päästäisiin niin työvuorot ei olisi niin pitkiä ja sitä voisi keskittyä siihen työntekoon ja sinne kotiin ei olisi tarvetta mennä kun vielä asemapaikalle saisi muutaman parannuksen. En siis koe, että minulla on kusta päässä kun se auto ei liiku ennenkuin siinä viidessätoista minuutissa. Välillä on myös hiljaisempia aikoja jolloin ei vain ole tarvetta ambulanssille ja olen silloin mielestäni oikeutettu nauttimaan kahvikupposen tai kaksi, koska sitten saatetaankin mennä taas 12h putkeen suuntaan ja toiseen ennen seuraavaa taukoa. Väkisinkaan emme voi itsellemme potilaita keksiä.

 

Toivottavasti tästä eteenpäin muistetaan, että joka ihmisryhmässä ja ammattiryhmässä on niitä joilla on kusta päässä ja jotka on idiootteja ja jos joku juuri sinua ärsyttää niin se ei ole syy olla kirjoittamatta tätä adressia- tämä yrittää vaikuttaa KANSALAISTEN elämään! TÄMÄ EI OLE ENSIHOITAJIEN PALKKATAISTO!!!! Tässä väki  haluaa, että se apu tulisi mahdollisimman pian. Tällä ehdotuksella ihmiset on eriarvoisessa asemassa jos tampereella ja nokialla ihmiset ansaitsevat nopean avun ja muualla ihmiset voi odottaa 15 minuuttia pitempään! Väistämättä tämä välitön lähtövalmius vaikuttaisi positiivisesti ensihoitajien työnkuvaan ja elämään, mutta ei kai se saa olla syy miksi joku ei kirjoita, jotta ei meillä vain olot paranisi?? Allekirjoittanut haluaa kansalaisena, että jos minulle tulee hätä tai minun läheiselleni, että ambulanssi on auttamassa 15 minuuttia aikaisemmin kuin 15 minuuttia myöhemmin.  En olisi tässä niin hengellä ja voimalla mukana jos en tietäisi kuinka 15 minuuttia voi muuttaa monen ihmisen elämän..

Vastaukset


Vieras

#125 Re: Re: Re:

2012-11-07 13:31:01

#124: Ambulanssihoitsu - Re: Re:

Myös ylipitkät työvuorot, jotka johtuvat varallaolosta, vaarantavat potilasturvallisuuden, työturvallisuuden ja liikenneturvallisuuden. Silloin kun varallaolossakin on hälytyksiä ja työvuoron pituus on esim. 72h, on ambulanssin kyydissä jokseenkin yhtä turvallista kuin rattijuopon kyydissä. Eikö tämä kiinnosta toimintaa valvovia viranomaisia? Eikös tieliikennelakikin sano jotain väsyneenä ajamisesta? Itse en ainakaan uskaltaisi mennä kenenkään kolme vuorokautta valvoneen kuskin kyytiin. En myöskään haluaisi, että minulle annostelee suonensisäisiä lääkkeitä hoitaja, joka on väsymyksen takia kuin parin promillen kännissä.