Chilen alkuperäiskansojen tukiadressi

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Chilen alkuperäiskansojen tukiadressi.

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

31.08.2010 22:52

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

01.09.2010 16:43

Ricardo Parada
Adressin tekijä

02.09.2010 11:08

Chilen alkuperäisväestö vaatii oikeuksiensa kunnioittamista

julkaistu eilen klo 07:14, päivitetty tänään klo 08:31

Mapuche-intiaanit marssivat Chilen pääkaupunki Santiagossa lokakuussa 2007 soittaen perinteisiä Kultrun-soittimia. Marssijat vaativat Chilen hallitusta suojelemaan alkuperäisväestön oikeuksia.

Kuva: Claudio Reyes / EPA

Chilen vankiloissa olevat mapuche-intiaanit ovat olleet syömälakossa kohta kaksi kuukautta. He vaativat oikeutta tavanomaiseen oikeudenkäyntiin diktatuurinaikaisen terroristilain soveltamisen sijaan.

Samaan aikaan kun pohjoischileläiset kaivosmiehet kamppailevat hengestään maailman tiedotusvälineiden parrasvaloissa, etelän selleissä hengestään kamppailee 32 mapuche-kansaan kuuluvaa vankia. He ovat olleet syömälakossa yli 50 vuorokautta vastalauseena oikeudelliseen kohteluunsa.

Mapuche-intiaanien tiedottaja María Tralcal kertoo puhelinhaastattelussa Temucon kaupungista, että syömälakkolaisten kunto alkaa olla jo heikko.

- Monet heistä ovat menettäneet paljon painoa, jopa 18 kiloa. He tuntevat olonsa fyysisesti heikoksi, mutta taistelutahtoaan he eivät ole menettäneet.

Chile soveltaa edelleen mapuche-intiaaneihin Augusto Pinochetin sotilasdiktatuurin aikaista terroristilakia. Se merkitsee kovennettuja rangaistuksia, pitkiä vankeusaikoja ennen oikeudenkäyntiä sekä nimettömien todistajien käyttöä, mikä monesti johtaa tekaistuihin todisteisiin.

Lakia sovelletaan ainoastaan yhteen etniseen ryhmään, mapuche-kansaan. Monet ihmisoikeusjärjestöt pitävätkin vankiloissa olevia mapuche-intiaaneja poliittisina vankeina. Heitä on tällä hetkellä vankiloissa puolisen sataa.

Keskiviikko on mapuchejen toimintapäivä ympäri maailman

Mapuche-kansan monisatavuotinen taistelu valloittajia vastaan on kärjistynyt viime vuosikymmeninä, kun heidän mailleen eteläiseen Chileen on virrannut metsä-, kaivos- ja energiateollisuutta, jotka kaikki kärkkyvät mapuchejen ikiaikaisia maita. Mapuchejen väkivaltaiset yhteenotot virkavallan kanssa ovatkin käyneet yhä yleisemmiksi.

- Mapuche-veljet ovat vankiloissa yhteiskunnallisen toimintansa vuoksi. He puolustavat maitaan, joista mapuche-kansan olemassaolo riippuu. María Tralcal vaatii rikoksista syytetyille mapucheille oikeutta tavanomaiseen oikeudenkäyntiin.

Mapuchet ovat Chilen suurin alkuperäiskansa, ja he asuvat Keski- ja Etelä-Chilessä. Heitä on Chilen väestöstä vajaat 10 prosenttia.

Myös Chilen ihmisoikeusinstituutti vaatii diktatuuria varten suunnitellun lain muuttamista.

- Kun kerran yritämme pelastaa pohjoisessa 33 kaivosmiestä, emme voi antaa 32 mapuchen menettää henkeään etelässä, sanoi ihmisoikeusinstituutin johtaja Lorena Fries.

Chile vahvisti noin vuosi sitten YK:n työjärjestön alkuperäiskansasopimuksen, jonka pitäisi taata alkuperäisväestön oikeus kulttuuriinsa ja perinteisiin maihinsa. Mapuche-tiedottaja María Tralcal sanoo, että sopimuksen vahvistaminen ei kuitenkaan muuttanut Chilen valtion sortopolitiikkaa mapuche-kansaa kohtaan.

Suomi ei ole vahvistanut alkuperäiskansasopimusta saamelaisten maakysymyksen vuoksi.

YLE Uutiset / Jaana Kanninen

Dario CABELLO

09.09.2010 13:19

PARA QUE DE UNA BES SE RESPETEN LOS DERECHOS TERITORIALES DE LOS INDIGUINAS MAPUCHES EN CHILE

Fresia

#6 Hei

09.09.2010 16:30

Aiheesta pidetään mielenosoitus Chilen suurlähetystön edessä, osoitteessa Erottajankatu 11. Huomenna pe 10.9. klo 13 alkaen. Kaikki mukaan!

Ajan mittaaja

#9 Saman pallon vankeja

30.09.2010 09:25

Saman pallon vankejahan me olemme, samoja ihmisiä me olemme, saman kohtalon me kaikki koemme, yhteinen on elon polkumme ajassa. Yhdessä me luomme merkityksen sanoille, ihminen, inhimillisyys, itsekkyys ja oikeus, tasaarvoisuus, veljeys, viha ja rakastan sinua kuin tahtoisin sinun minua rakastavan. Tuska! Sekö jää päällimmäiseksi. Voi jumalat minkä teitte.