Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle / Tiedotteet / Pälvi Aamulla radio ykkösessä haastattelussa klo 8.35-8.50 / Kommentit

18.08.2015 15:27

Hyvä Pälvi! Kuuntelin haastattelun Yle Radio Areenassa. Ykkösaamu / Sote-uudistus, eläkeläisten asumistuki. http://areena.yle.fi/1-2869693

19.08.2015 11:40

110% suoritus radiossa. Toinen kommentaattori eli Heikki Hiilamo oli aika vaisu.

19.08.2015 15:44

Samaa mieltä, Pälvin vastaukset ja kommentit tosihyviä. Heikki Hiilamon aika mitäänsanomattomia

15.09.2015 18:51

Hei, jos olet lukenut kommentointia, ja ne viimeisimmät kommentit, niin mitä mieltä olet siitä, että pitäisi käyttää hyväksi nyt tämän jo olevan adressin allekirjoituksia ja tehdä vain uusi otsikko., ja siihen ne seikat, tätä 300 euroa ja Suomen perustuslain 6 §:ää koskien. Tämä adressi pitäisi mielestäni antaa sitten Suomen perustuslakivaliokunnalle, riittävästi ennen kuin hallituksen ehdotus eläkkeensaajille maksettavasta asumistuesta tulee voimaan. Voitko laatia sen, ja kertoa siitä luonnoksen, miltä se kuulostaa, niin että sitä voi arvioida, miltä se kuulostaa. Että onko siinä ne seikat, jotta tämä vaatimus mensi läpi. Kysehän on samasta asiasta, eli samoista ihmisistä, ja siitä, että eläkkeensaajat saisivat asumistukea selvästi enemmän, kuin mitä nyt suunnitellaan hallituksen määräämänä. Eli että se 300 euron vähennysoikeus pitäisi suoda myös eläkeensaajan eläketulosta, kun yleistä asumistukea lasketaan eläkeläiselle. Sillä työssäkävyälle se 300 euron vähennys työtulosta tehdään uuden tulevan lain mukaan, työntekijälle maksettavaa asumistukea koskien. PERUSTEENA TÄLLE VAATIMUKSELLE ON SUOMEN PERUSTUSLAIN 6 §, mikä edellyttää yhdenvertaisuutta. (Kommenteissa kerrottu tarkka 6 §:n sisältö).Ja jos eläkeläisten eläketulosta ei vähennetä tätä 300 euroa, niin silloin 6 §:n edellyttämä yhdenvertaisuus ei toteudu. Eli että hallituksen suunnittelema asumistuen määrä eläkkeensaajalle ei täytä Suomen perustuslain edellyttämiä vaatimuksia, ja on siten Suomen perustuslain vastainen, eli laiton. Mikä on selvä peruste saada kumota hallituksen ehdotus. Olisi tämä sentään selvästi parempi asumistuen määrä eläkeläiselle, kun se 300 euron vähennys tehdään eläketulosta, kuin se, mitä hallitus nyt suunnittelee. Kun otetaan huomioon lisäksi se, että myös perustuslakivaliokunta tulee todennäköisesti poistamaan eläkkeensaajan asumistuen. Uutta adressia alusta pitäen ei ehdi tehdä, koska hallituksen lain on määrä tulla voimaan 1.1.2016. Nyt pitäisi toimia nopeasti. Uskoisin, että tämä vaatimus voisi jopa mennä läpi, koska siinä vedotaan Suomen perustuslain 6 §:ään.

#5 Re:

15.09.2015 19:51

#4: -

Tällä tavallakin laskien eläkkeensaajan asumistuki on isompi kuin yleinen asumistuki,paras olisi saada koko muutos peruttua...eikö vaan??

#6 Re: Re:

15.09.2015 21:27

#5: - Re:

Hyvä jos peruminen onnistuu. Mutta onko se mahdollista? Jos ei ole mahdollista perua, niin ainakin se 300 euron vähennys eläketulosta toisi eläkkeensaajalle melko paljon enemmän asumistukea, kuin mitä hallitus nyt aikoo tehdä. Kauhein skenaario on juuri se, jos hallituksen suunnitelma toteutuu.

16.09.2015 19:19

Päivi Uusitalo ja Leena Perttu, totesin, että ei tarvitse sitä adressia enää käyttää, vaikka sitä ehdotinkin. Mutta mahdollisimman monen kannattaisi kuitenkin kirjoittaa perustuslakivaliokunnalle ainakin tästä 300 eurosta, perusteena Suomen perustuslaki ja sen 6 §:n sisältö.