Tupakan ikärajaa alemmaksi.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Tupakan ikärajaa alemmaksi..

Päivi Paananen
Helsinki

#1

23.10.2006 17:10

Vai rikollisuus vähenisi, sillä ei ole oikeasti mitään yhteyttä tupakan ostamisen ikärajan laskemiseksi.

Sitäpaitsi adressin mukaisella logiikalla voidaan esim. varastamisesta rankaiseminen lopettaa sillä varastelua tulee kuitenkin aina olemaan.
Niina Hannula
Hämeenlinna

#2

25.10.2006 19:35

Eipä taida aloittajalla olla ikää. Hah.

Miten ajattelit varastaa tupakkaa? Tunget kätesi automaattiin?

Ehkä ymmärrät joskus asioiden kääntöpuolen. Ehkä.
Lauri -
-

#3

03.11.2006 01:57

Tiesitkö että vaikka joku kansanedustaja haluaisi ajaa asiaasi, asian läpiviennissä kestäisi niin pitkään että olisit kuitenkin jo täyttänyt 18 kun laki astuisi voimaan, olettaen että se edes menee läpi.

En allekirjoita.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

02.12.2006 22:56


Antti Naali
Turku

#5

11.01.2007 03:31

Itse saan kyllä ostettua omat tupakkani, joten minua tämä ei sinänsä liikuta, mutta sen ikärajan voisi kyllä laskea 16-vuoteen. valvontaa täytyisi tietysti tehostaa sillä nykyään moni 15-vuotias saa jo ostettua tupakkaa kaupasta. ikärajan laskemista voi perustella sillä että 16-vuotiaana hyvin harva enää aloittaa tupakanpolton. Suurin osa yrittää lopettaa tai polttaa, mutta ei ole motivaatiota lopettaa. Yleensä ensimmäiset kokeilut tapahtuvat yleensä siinä 10-13-vuoden iässä ja silloin 13-vuotiaana se touhu sitten aloitetaan jos aloitetaan.
Tiina Kallioluoma
Pirkkala

#6

20.01.2007 22:49

Minun mielestäni koko homma(siis tupakka) pitäisi kieltää lailla. Niin epäterveellistä se on. En halua olla nipottaja, mutta minusta ei ole edes coolia vetää myrkkykaasuja sisään ja sitten puhaltaa se ulos. Eräs kaverini polttaa tupakkaa(hän täyttää ihan kohta 15), ja jonakin päivänä äitini vielä haistaa takkiani ja... Sitten ei ole kivaa.
Jessica Alba
Adressin tekijä

#7

12.02.2007 02:33

Hei!

-------

Päivi Paananen, väität että rikollisuus ei vähenisi? Miksi sitten ala-ikäiset varastelevat tupakkaa kaupasta? Johtuisiko siitä että tupakkatuotteita ei myydä alle 18-vuotiaille? Voin lyödä kanssasi vetoa että jos ikärajaa laskettaisiin niin rikollisuus vähenisi.

-------

Niina Hannula, ai, että miten ajattelin varastaa tupakkaa? En tee tätä adressia itseni puolesta, saan ostettua tupakkani kaupasta kuin kaupasta.
En ole tullut ajatelleeksi sitä että miten saisin tupakkaa varastettua kun ei ole henkilökohtaistakokemusta siitä.
Mutta usealla "tutulla" on ja ainahan sitä kuulee ja näkee kaikkea kaupassa.
Nykyisin automaatteja ei ole kuin isoissa marketeissa ja automaateissa on vain askitupakkaa.

- Jessica
Ville Tuuras
Lohja

#8

13.02.2007 14:15

Oikeastaan ikää voitaisiin laskea 16 vuoteen, sillä 16 vuotias saa hallussapitää tupakkatuotteita ja tupakoida jos haluaa.
Miten olen asian ymmärtänyt ja tutkinnossani oppinut,(opiskelen merkonomiksi) tupakan myynti ja luovuttaminen alle 18 vuotiaalle on sakko ja myyntiluvan menettämisen uhalla rangaistava teko.
Mutta esim. välittäminen ei 16 vuotta tai enemmän ikää taäyttäneille ole laitonta jos välityksestä ei laskuta välitys yrittäjänäkään yli kauppahintaa joka halvimmillaan on 2€.
Siis 16 vuotias saa tupakoida ja myös ostaa tupakkaa, muttei esim: K-Supermarketeista yms koska nämä kaupat ovat ammatti ei välitys yrittäjä toimintaa harrastavia liikkeitä.
Yritän selittää melko yksinkertaisesti, sillä tämä laki on tietääkseni vielä voimassa ja on erittäin ristiriitainen säädös, jota on yritetty kumoa jo monta vuotta. Hyvä esimerkki miten 16 vuotta täyttänyt saa tupakkaa laillisesti on jos vanhemmat tai joku muu täysi ikäinen perheenjäsen ostaa tuotteen lapsen puolesta ja ei vaadi palkkaa, sekä välityksellisesti joka vaatii 16 vuotiaan kohdalla huoltajan/vanhempien suostumuksen jos lapsella ei ole omaa vakituista asuntoa ja yrittäjä ei laskuta ammattitasoisesti, sillä suomalaiset tupakan välitys yritykset ovat suomessa laillisia vain intenet palveluina. Ulkomailla, joissa maan lain mukaisesti (esim.Saksassa)tupakkaa saa myydä 16 vuotiaalle kansalaisuudesta, kielestä, kulttuurista tai uskonnosta riippumatta. Risteily aluksissa ei myydä tupakkaa van sitä välitetään ja siksi 16 vuotta täyttänyt voi laiva risteilyn aikana ostaa tupakkatuotteita, ellei vanhemmat tai huoltajat sitä kiellä. Itse en allekirjoita tätä adressia sillä minusta ikä-raja on sopiva ja koko tuote saisi laissa kieltää vaikka itsekkin tupakoinkin, elämäni suurin virhe oli aloittaa. Kun tarpeeksi polttaa on lopettaminen erittäin vaikeaa muttei mahdotonta. Kaikki ala sekä täysi ikäiset jotka polttavat, suosittelen lopettamaan kun vielä voitte. vaikka tupakka ei löydy laittomien päihteiden listalta, sen voi löytää maailman vaarallisimpien ja tappavimpien huumeiden listalta ensimmäisenä.
Anna Halonen
HaHa

#9 No..

30.05.2007 16:59

E I H E L V E T I S S Ä
kiia oksanen
joensuu

#10

12.12.2007 23:51

Niina Hannula, sanoit:
Miten ajattelit varastaa tupakkaa? Tunget kätesi automaattiin?

kovin monissa paikoissa, ei edes suurmarketeissa ole automaatteja. voin kokeneena kertoa että kyllä kaupasta/kioskeista saa helposti otettua itselleen kartongin tai useamman. jos et itse ole kuin automaatteja nähnyt, voit mennä kurkkaamaan tupakkahyllyjä vaikka sotkamon s-markettiin.

ja olen aivan samaa mieltä Ville Tuuraksen kanssa, säädökset ovat ristiriitaisia.
tuomas latva-pirilä
hyvinkää

#11 EI

13.12.2007 12:35

Asun (olen vaihtarina) itse Itävallassa ja täällä ikäraja tupakkaan, alkoholiin ja jopa vaaleissa äänestämiseen on tuo 16v.
Mutta ollaan ylpeitä että suomessa ja pohjoismaissa ollaan viisaampia ja "edes yritetään" estää alle 18vuotiaita saamasta tupakkaa ja alkoholia. Kyllähän kaikki sen tietää että tupakasta on paljon haittaa ja erityisesti nuorille henkilöille, 18 vuoden ikärajaa ei ole tehty meidän alle 18vuotiaiden kiusaksi, se on tehty meidän sujelemiseksi.
Itse olen alle 18 vuotias ja kyllä suomessa on aivan helppo saada juomat ja tupakat vaikka olisi 14v. No Itävallassa ei tarvitse etsiä hakiksia tai kysellä täysikästen kavereitten perään. Mutta maassa maan tavalla ja Suomessa on paremmin!
Adressin allekirjoittamiselle ehdoton EI.
Antti Analogi
Mänttä

#12 Itsemurha

19.01.2008 23:30

Adressin otsikoksi sopisi paremmin "Alentakaa itsemurhan ikärajaa".
Joona Saarinen
Lappeenranta

#13 hetkinen...

09.10.2008 17:40

HETKINEN.. Jumala on luonut tupakan. Kaikki mitä Jumala on luonut on sallittava?
Tiina Aikkila
Kuusamo

#14

13.10.2008 16:26

Tätähän kaikki alaikäiset haluaa, mutta mielestäni nuo allekirjoitukset pitäisi olla täysi-ikäisten kirjoittamia. Tietysti iän voi helposti valehdella.

Oli miten oli, niin en allekirjoita. Kaikki muutkin on odottanut 18vuoden ihanuuksia, jos tämä menisi läpi, niin seuraavaksi vaadittaisiin alkoholijuomiin 16vuoden ikäraja. Asiat on parhaiten näin.
aaro niemeläinen
pyhäselkä

#15 hyvä idea

15.10.2008 19:18

Kyllä röökiä vois myydä jo 16 vuotta täyttäneille, koska tosi harva 16 vuotias aloittaa tupakoinnin itse alotin 9 vuotiaana ja olen nyt polttanut 6 vuotta.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

16.10.2008 00:35


Erno K.
Salo

#17 Pientä ajattelemattomuutta

18.10.2008 02:00

EN allekirjoita. Ja sitten tosiaan näitten ipanoiden tulisi hieman kasvaa ja oppii asioita. Sitä paitsi tupakointi ja muiden päihteiden käyttäminen on niin idioottimaista että joka päivä kun näen ja kuulen jonkun polttavan, kaikki ne ilmeet ja katseet ja äänet saa minut melkein VIHAISEKSI! Tupakoinnin aloittajat ansaitsevat kärsimyksensä. Kaikki päihteet tulisi kieltää laissa. Ja sitten kun päästään aikuisten maailmaan ja on ongelmia tupakan ja muiden päihteiden kanssa niin siitä se vitutus alkaa kun rahaa ei jää mihinkään ja myöhemmin tulee alkoholiongelma ja sitten alkaa se kun kaikki on päin vittua niin ei auta kuin itsari ja tämä tarkoittaa sitä että nyt todella tarvitaan apua ja tästä ollaan varmasti koulussakin varoitettu!
mape kovatsku
Orimattila

#18 Tupakan ikärajaa alemmas!

16.12.2009 22:20

En ymmärrä miksi sen tupaan ikäräjä ei voi olla se vaikka 16 v.
Kun nuoret muutenkin saavat tupakkaa vanhemmilta kavereiltaan tai muilta hakijoilta, ne epätoivoiset jotka eivät saa hakiaa tupakkaan sortuvat varasteluun ja se on kurjaa.Ja jos aletaan vinkumaan tupakan haittavaikutuksista, niin voihan siihen porkkanaankin tukehtua.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

02.01.2010 18:00


riina reimaluoto
lahti

#20

06.01.2010 19:04

Kyllä röökiä vois myydä jo 16 vuotta täyttäneille, koska tosi harva 16 vuotias aloittaa tupakoinnin itse alotin 9 vuotiaana ja olen nyt polttanut 6 vuotta.
aaro niemeläinen (pyhäselkä, 15.10.2008 19:18)
---------------------------------
Samaa mieltä itse aloitin 13 vuotiaana ja olen nyt 14 kaikki ystävänikin polttavat ja ovat pyytäneet tuntemattomilta ihmisiltä että menisivät ostamaan heille askin.. Joten kannatan että tupakkaa voisi myydä 16 vuotiaille koska muuten nuoret jotka polttavat sortuvat varastamaan vanhemmilta tai kaupasta

Vieras

#21

23.06.2010 22:39

Tuskimpa tuo rikollisuutta laskisi, muutenkin kukaan ei aloita polttamaan enää 16 vuotiaana.Itse aloitin 13 vuotiaana ja nyt 8 vuotta polttaneena sitä katuu mitä tuli tehtyä. 

Vieras

#22 Re:

30.06.2010 19:50

itse olen 20 enkä polta enää mutta rkan kerran kokeilin 10v lm valkoista kun kaveri pölli mummolta pari tupakkaa

Vieras

#23

06.07.2010 02:26

itse olen 23w eli saan ite tupakkia ja mutta en polta koska maistoin kerran malroblon keltaistia mutta en pitänyt, pahaa. EHTOTON EI!!!!!!!! ala ikäisille ei tupakka oikeutta! olen kärsimystä nähnyt asum kehitys vammaisten hoitolassa varastn kerran tupakkkaa äitiltäni ei kannata. t. minä waan xD

röögiveikko
Vieras

#24 tupakka

27.08.2010 10:12

minä vasta tiedän röökeist alle 18 vuotiaille saisi myydä tupakkaa kaikki nuoret saavat joka päivä tupakkaa vanhemmilta ihmisiltä jotka käyvä ostamassa niille myyjät eikä kukaan tiedä sitä et nuorille ostetaan joka päivä. se on ihan sama vaikkei myydä alle 18 vuotiaille nuoret saavat kummiskin röögii.Pöllivät ja ottavat tupakkaa omilta vanhemmiltaan ;mutta minun mielest saisi myydä alle 18 v muuttei alle 12v. kun kuulin omalta isältä et sai ennen vanhaan ostaa 12 v mut miksei nykyään jos ei laske ikäraja 12v rikokset ja kaikki lisääntyvät

 

Vieras

#25 jaaha

20.09.2010 22:34

#16: joni mönkkönen - EI tupakalle

2 ensimmäistä ''syytä'' ei liity sinuun mitenkään. Jos joku haluaa polttaa siitä on hänelle hyötyä hänen kokemallaan tavalla, jos joku haluaa siihen tuhlata niin tuhlatkoon. Eipä Suomen kansantalous pariin tuhanteen ihmiseen vuodessa kaikkoa. Lopuksi, onpahan kerrankin verorahoille sentään jonkinlaista vastinetta.