Lapualle ei tuulimyllyjä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Lapualle ei tuulimyllyjä.

Huolestunut lapualainen

#1 Lapuan Jouttikallion tuulivoimala

20.02.2016 11:21

Jouttikallion tuulivoimala tulee liian lähelle asutusta. Melumallinnukset tehty 7 m matalammille voimaloille. Teho kasvanut 3,3:sta 3,45:teen. Tuon viittauksen kouluasioihin olisi voinut jättää pois, ei liity voimaloihin mitenkään. Kaupunki ei tietääkseni osallistu voimaloiden rakennuskustannuksiin. Mitataanko käytönaikaista melua mitenkään ? Melumallinnus vain arvio. Mitä tuulivoimarakentaja (OX2) tekee, jos haittoja ilmenee ? Kuntalaisille olisi pitänyt järjestää keskustelutilaisuus, jossa mukana olisi myös tuulivoimakriittiset edustettuna. On mielestäni outoa ajattelua, että infraäänen pitää olla kuultavissa ennenkuin sillä voi olla terveysvaikutuksia. Yhtähyvin voisi väittää, että radioaktiivinen säteily ei ole vaarallista, kun sitä ei voi nähdä. Miksi muissa maissa esim. Tanskassa ja Saksassa ei saa rakentaa näin suuria voimaloita kuin tänne suunnitellut. Tanskassa nämä teollisuusluokan voimalat saa rakentaa  vain merelle kauas asutuksesta.

Ei niin huolestunut

#2 Re: Lapuan Jouttikallion tuulivoimala

23.02.2016 22:11

#1: Huolestunut lapualainen - Lapuan Jouttikallion tuulivoimala

Nythän on jossain päin oliko juuri saksassa alettu tekemään merivoimaloita mantereelle ja siellä se on ok. Merellä ne on toki matalempia kuin yleensä mantereella. Mielstäni tästä on nyt nostettu turhan suuri kohu. Onko tutkittu edes onko tosiaankin taloja sen rajan sisäpuolella minkä laki määrää. Tuskin nuon isoon projektiin saa edes lupaa jos ei ole sitä katsottu. Nyt on noussut niin monenlaisia syitä miksi niitä ei saisi pystyttää. On sitä että ne on rumia. niistä lähtee melua, Liuhtarissa talvella myllyn lavat välähtelee liikaa,Asuntojen hinnat laskee lapualla. Siihen voin sanoa että kyllä se hinnanlasku johtuu ihan muusta kuin myllyistä. Melulla en todelaakaan tarkoita nyt sitä melua mihin ihmiset on sairatunut. Onko sittä olemassa todellista näyttöä että näin on käynyt ja eihän Lapualla kukaan asu niin lhellä kuin esimerkiksi Merikarvialla jossa on kuulemma pitänyt muuttaa pois myllyjen inframelun takia. Tosi asiassa eräässäkin talossa oli ollut niin kova home ongelma että siitä oli johtunut sairastumiset. Mut laitettiin myllyjen syyksi. Minulle on ihna sama tuleeko tänne yhtään myllyä mutta tämä Lapualaisten ainainen valitus alkaa pikkuhiljaa ottamaan hermoon.

Anne Nivukoski

#3 Seinäjoen Sanomat 9.3. & Lapuan Sanomat 8.3.

14.03.2016 01:48

Filosofian tohtori Eija-Riitta Korhola on perehtynyt ympäristöpolitiikkaan ja kertoo merikarvilaisten perheiden joutuneen jättämään kotinsa puolentoista kilometrin päähän pystytettyjen 200 metrin korkuisten ja 3,3 MW:n voimaloiden vuoksi. Korhola on tutustunut lukuisiin tapauksiin, joissa ihmisten terveys on romahtanut tuulivoimalan tultua lähelle asutusta. Lapualla kaavailtu tuulivoimahanke olisikin syytä keskeyttää tähän perustuen.

Tomi Herttua kertoo Lapuan päättäjien hyväksyneen rakennuskaavan, joka sallii tuulivoimaloiden rakentamisen asutuksen lähelle. Melumallinnus on tehty rakennettavia voimaloita pienemmällä roottorikoolla 112 metriä, miksi? Herttua kertoo liikenteen melun 70 - 90 dB kantautuvan hämmästyttävän voimakkaana kilometrinkin päähän. Tuulivoimaloiden lähtömeluksi ilmoitetaan 106,5 dB. Desibelien noustessa 10 yksiköllä, kuulee korva äänen kaksi kertaa voimakkaampana Herttuan kirjoitusta lainaten. Voimaloiden äänet tulevatkin kantautumaan 2 - 3 kilometrin päähän näin ollen liikenteen meluun verrattuna. Rakennettavat roottorit eli siivet tulevat olemaan 126 metriä halkaisijaltaan ja yltävät 210 metrin korkeuteen. Voimaloiden tehoon ei kaavassa ja rakennusluvassa puututa, miksei?