Rädda Pellinge lägergård Pelastakaa Pellingin leirikeskus

08.01.2012 08:58

Pellinge är den bättre platsen

08.01.2012 17:19

Lägergården behövs för att hålla skärgården vid liv.
Rassy

#53 Ekonomiskt inkompetent att sälja Pellinge kursgård

08.01.2012 22:55

Sälj nu Karijärvi iställe, ser man ifrån en ekonomisk synvinkel så kan Pellinge lägergårds ekonomiska värde endast stiga pga sin belägenhet... finns få pärlor kvar i Finland. =Investering.
Karijärvis ekonomiska värde kan endast minska, tänk nu (ifall) om 10 år när sjön växt ihop eller golfplanen etablerat sig på större areal. Det byggs dessutom en massa hus omkring kursgården vilket tar bort allt det naturrena man hittat på Karijärvi tidigare. Säljer man Pellinge kursgård är man alltså totalt ekonomiskt INKOMPETENT. Vissa säger att kyrka och ekonomi inte går ihop men nu talar vi om lite större summor som skulle göra kollekten för ett par decennium dubbel!
Ydintoiminnot?

#54 Re: kiinteistöjen vuokrausfirmako?

10.01.2012 09:01

#12: -

Pitäisikö seurakuntayhtymään siis palkata henkilökuntaa markkinoimaan kiinteistöjä? Panostetaanko jatkossa seiniin vai toimintaan?

#55 KARIJÄRVI

12.01.2012 14:30

Man ska int kanske tala om sånt som man int vet nånting om.. karijärvi är inte så dålit som alla nu vill få det ti si ut som t.ex. föräldrar får INTE komma och hämta karkki, chips osv. till lägret. Det finns en kiosk som dom kan köpa sånt ifrån, på pellinge samma sak. Och om nån kommer och stör så brukar ledaren ringa polisen så sköter dom det. Och det händer inte så ofta. En annan sak som folk int tycks veta är att kyrkan äger ett stort skogsområde som omringar karijärvi helt, så ingen kan bygga ett hus så nära att det skulle störa verksamheten på kursgården om inte kyrkan säljer markområdena. Annat är det på pellinge... där äger kyrkan inte ens det markområdet som skulle behövas för utbyggningen!! Som lösning på pengaproblemet skulle samfälligheten istället kunna sälja finska församlingshemmet i stan som mest används som kontor. Huset är sekert värt miljoner... sen skulle de kunna sälja alla lägenheter de har. domprostgården skulle de också kunna sälja eftersom domprosten inte bor där. Så bevara båda kursgårdarna och om det inte går så SÄLJ nu de PELLINGE då.