Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#27251 Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 17:38

#27227: - UT  kumoaa orjuuden kieltämällä ihmisten kauppaamisen Paavalin kirjeissä!

 


Vieras

#27252 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 17:44

#27249: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

 

Mihin sinä pyrit näillä menneenajan kannanotoillasi, jos saan kysyä?

Tekee mieli tokaista kuten täällä on ollut tapana: "Siirry jo 2000-luvulle sieltä Impivaaran peräkyliltä!"

 

 

Homoille omat partahöylät nimellä homohöylä.

#27253 Re: Re: Enimmäkseen sukupuolineutraalia avioliittoa vastaan

19.01.2014 17:50

#20: niin - Re: Enimmäkseen sukupuolineutraalia avioliittoa vastaan

Ja rekisteröity liitto ei ole sama asia kuin avioliitto. Se ei anna parille samoja oikeuksia ja velvollisuuksia kuin aviopareille. Homopareilla saisi olla kaikki juridiset oikeudet mitä heteropareillakin. Periaatteessa heille voisi antaa oman liiton eri nimellä, mutta käytännössä tämä ei takaa todellista tasa-arvoa jos miettii tätä asiaa, että heteroilla on avioliitto ja homoilla on homoliitto. Ensinnäkin liiton nimi on hieman leimaava ja toisekseen tämä takaa "tasa-arvon" samalla tavalla että valko- ja tummaihoiset joutuvat käyttämään eri busseja, mutta se on tasa-arvoa koska molemmat saavat mennä bussiin. Tuntuu ettei täällä ihmiset ymmärrä ollenkaan juridisen avioliiton ja uskonnollisen avioliiton eroa. Ihmisillä on aivan selvä pelko siitä että heidän rakas pikku avioliittonsa tahriintuu jos annetaan samalla nimellä oleva laillinen oikeus myös homoille.


Vieras

#27254 Re: Re: Re:

19.01.2014 17:52

#27250: - Re: Re:

Eli toisinsanoen tämä vastaaja väittää, että kivittäminen raiskatuksi tulemisen jälkeen on juutalaisten seremonialaki. Hyvin on asioista perillä


Vieras

#27255 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 17:59

#27252: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Mielelläni siirryn 2000-luvulle ja 2000-luvun eväin. Siellä olen mielestäni ollutkin, kun tämän päivän asioiden ratkaisuihin on otettu kantaa. Sen vastakohtana täällä tyypit luovat kuvitteellista ajanlaskun alun ajan maailmaa, jonka mukaan meidän kaikkien pitäisi muka sitten elää. Kannanotoillani yritän selvittää, että on valheellista tai sitten yksinkertaisesti typerää olettaa, että muinaisten ihmisten ajattelu muistuttaisi niin paljon omaamme, että sen voisi sieltä sellaisenaan ottaa. Sitten selitellään pois sellaista, mikä vielä muutama vuosisata sitten oli täyttä tavaraa, kuten orjuus. Sen sijaan omat juuttumat, kuten homokammo taas nostetaan koko Raamatun pääasiaksi.

Voi, kuinka voisittekaan nähdä oman asemanne kehityksen jarruna samaan tapaan kuin orjuuden, kuolemanrangaistuksen, naisten alistamisen poistamisen vastustajat ovat olleet heidän nostaessaan Raamatun kohtia ajatustensa pontimiksi. Kai me kaikki nyt sentään heitä osaamme nykyään pitää uskonnon väärinymmärtäjiksi, vai.....?


Vieras

#27256 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 18:02

#27249: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

 

Nyt kyllä pistän vastaan,  se ei ole tästä ajastakaan nousevaa,  vaan Kristuksen sanasta.  Sellaisen Jumalan suusta, joka suostuu  kirotun ihmiskunnan puolesta itse ristille.

Kristitty itsekkin

#27257 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 18:05

#27256: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Nyt pistän vastaan, Kristus ei ole koskaan sanonut että homot on aanuksesta, Muistaakseni se taisi sanoa että kaikkia ihmsiä pitää arvostaa niiden eroavaisuuksistaan huolimatta. Olen aika varma että todella moni tänne kommentoinut kristitty joutuu helvettiin koska onnistuu täysin missaamaan uskontonsa keskesen sanoman.


Vieras

#27258 Re: Re: Re: Re:

19.01.2014 18:07

#27254: - Re: Re: Re:

Se on eriasia. 

Mutta Kristuksen sanoma  muutenkin niin kietoutunut rakkauden ylivertaisuuteen, ettei millään voida siitä vetää mitään ohjeistusta alistaa muita ihmisiä,  silloin tehdään tosi väkivaltaa evankeliumille.  Ei  voi tuoda tänne sellaista määrää raamatun kohtia, kuin niitä on, jotka puhuvat rakkaudesta keskeisimpänä asiana,     otetaanpa vaikka pieni hiven niistä:
- rakkauden kautta vaikuttava usko
- vielä minä osoitan verrattoman tien: Rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei etsi omaansa,

( ja ylläoleva kertoo Jumalan niinsanotusta agabe-rakkaudesta.)
- rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen teitä....
- rakkaus peittää syntien paljouden.
- rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta
ja joka rakastaa on Jumalasta syntynyt.
- pelkoa ei rakkaudessa ole

Näitä on Raamattu täynnä.  Näihin et mitenkään saa mahtumaan toisen ihmisen orjuuttamisen oikeutusta.

Kysymys

#27259 Kysymys

19.01.2014 18:09

Jos kaikki mikä tapahtuu, on Jumalan tahto, niin miksi sitten tapahtuu homoavioliittojen laillistamisia ja niin edelleen? (En siis itse ole niitä vastaan) Miksi afrikassa kuolee tuhansia lapsia päivittäin nälkään? Miksi lähi-idässä on mellakoita ja miksi maailma on täynnä kaikkea pahaa? Onko Jumalan tahto aiheuttaa pahaa ja kärsimystä ihmisille? Vai missä on tämä niinsanottu Jeesuksen pelastaminen jolla hän otti muiden synnit itsensä niskoille?

Vieras

#27260 Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 18:12

#27251: - Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Tämmöinenkin rakkauden ylistys löytyy kuolleelle petikaverille:

"Minä suren sinua, veljeni Joonatan; sinä olit minulle ylen rakas. Rakkautesi oli minulle ihmeellisempi kuin naisen rakkaus"

 

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Sam.1.html


Vieras

#27261 Re: Re: Re: Re: Re:

19.01.2014 18:12

#27258: - Re: Re: Re: Re:

Miten esimerkiksi tämä kohta raamatussa joka kieltää äyriäisten syönnin? Miksi sitä ei noudateta suomessa ollenkaan? Miten esimerkiksi tämä, että aviomiehen kuollessa miehen veli saa vaimon itselleen? Miksi näitä ei noudateta suomessa jos nämä ovat osa raamattua kans.


Vieras

#27262 Re: Kysymys

19.01.2014 18:13

#27259: Kysymys - Kysymys

Sanoppa muuta,
Miksi maksatti ensimmäinen ihminen niin kauhean hinnan jäljempänä tulevilla,
valitessaan kuoleman ja kärsimyksen,
Vaan olisimme tainneet kaikki valita samoin?


Vieras

#27263 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

19.01.2014 18:13

#27256: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

Olet siis ryhtynyt Kristukseksi, moni muu kun lukee nuo merkitykset ihan toisin....?


Vieras

#27264

19.01.2014 18:21


Kaikkein voimakkain,   jopa lain taakse ulottuva sana on:

1.Timoteuksen kirje:


1:5 Mutta käskyn päämäärä on   rakkaus,    joka  tulee
puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta 
ja vilpittömästä uskosta.


Vieras

#27265 Re: Re: Höpö

19.01.2014 18:23

#27246: Vanhan Liiton mielipide - Re: Höpö 

 

mitä tarkoittaa sana avio? Vastattu 13.10.2008 10:51:08 (Viimeksi muokattu 13.10.2008 10:51:08) Kaisa Häkkisen Etymologisen sanakirjan mukaan (2004) avio-sanan alkuperä on kiistanalainen. Sitä on pidetty vanhana germaanisena, lakia tai normia merkitsevänä lainana. Todennäköisemmin avio olisi johdos omaperäisestä ava-vartalosta. Tämän mukaan avioliitto olisi siis avoin, julkinen liitto. Vanhemman Suomen kielen etymologisen sanakirjan ensimmäisessä osassa (1974) avio-sanan germaaninen laina on epävarma. Kirjan mukaan mahdollisesti avio kuuluu ava, avoin jne. sikermään ja on alkuaan merkinnyt avoin, julkinen, laillinen. Häkkisen Etymologisessa sanakirjassa kerrotaan, että avioliitto ensi kertaa on mainittu Maskun Hemmingin virsikirjassa 1605.

Vieras

#27266 Re: Re: Kysymys

19.01.2014 19:20

#27262: -


Tämä lause oikeastaan vastaa kaikkeen edellä esitettyyn 1.Joh 3:17 ;  voiko orjuus olla jollakin lailla hyväksyttävää Raamatun valossa,  sanon,  että  ei,  ei,  ja   ei!"

Ja perustelen sen vielä  mm. seuraavalla jakeella:

1. Joh3:17     Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja     
hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee
häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?

Ja lukemattomien yksittäisten,  vastakkaisten Raamatunkohtien lisäksi kaikella,  
mitä Kristuksen usko sisällään pitää,  lähtien sen käsitteestä:  I S Ä,

- tämä on läheinen, kaikkein  läheisimpiä suhteita mitä voi elämässä olla, 
se perustuu  rakkauteen jotakin kohtaan,  joka on aivan ikiomaa,
omasta olemuksesta ja olennosta lähtöisin.  Täydellinen orjuuden vastakohta.

Hmmmmm - siksipä taitaa olla meihin myös omistajan oikeus!




 


Vieras

#27267 Re: Re: Re: Kysymys

19.01.2014 19:31

#27266: - Re: Re: Kysymys

Voit sanoa vaikka neljäkymmentä kertaa neljäkymmentä kertaa ei ja vielä pidättää hengistystäsikin, mutta tuollaisella sisältöjen ymppäämisellä jälkeenpäin historialliseen todisteaineistoon et voi vaikuttaa mihinkään muuhun kuin omaan harhaluuloosi takertumiseen. Ihmisille "itsestään selvät asiat" olivat ihan toisia kuin nykyään. Niihin kuului myös orjuuden olemassaolo eikä mikään osoita, että sitä olisi yritetty kristillisen opin puitteissa poistaa. Vapaa veli oli vapaa veli ja orja enimmillään hyvin kohdeltu ja seurakunnan jäseneksi hyväksytty. Orjia vapautettiin armovuosijärjestelmän puitteissa ja silloin, kun joku sai summan kokoon velkaorjuuden kumoamiseksi - ihan niin kuin ennenkin.

Henkimaailmassa taisteltu aina

#27268 Orja vai vapaa?

19.01.2014 20:53


Evankeliumi Johanneksen mukaan:

31 Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. 32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." 33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?" 34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. 35 Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy. 36 Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita. 37 Minä tiedän kyllä, että te olette Abrahamin jälkeläisiä. Silti te haluatte tappaa minut, koska sanani ei saa teissä sijaa. 38 Minä puhun, mitä olen Isäni luona nähnyt -- ja te teette, mitä olette omalta isältänne oppineet."
39 He vastasivat Jeesukselle: "Meidän isämme on Abraham." Jeesus sanoi: "Jos olisitte Abrahamin lapsia, te myös tekisitte Abrahamin tekoja. 40 Mutta nyt te haluatte tappaa minut -- miehen, joka on sanonut teille totuuden, sen, minkä on Jumalalta kuullut. Niin ei Abraham tehnyt. 41 Te teette aivan samoin kuin isänne."

He sanoivat: "Me emme ole porton poikia. Meillä on yksi isä, Jumala." 42 Tähän Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut. 43 Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon. 44 Te olette lähtöisin Saat.nasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saat..ana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. 45 Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden. 46 Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua? 47 Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.8.html


Vieras

#27269 Re: Orja vai vapaa?

19.01.2014 21:13

#27268: Henkimaailmassa taisteltu aina - Orja vai vapaa?

"Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua...."

Oikein mielenkiintoinen esimerkki siitä, että Raamattu on ristiriitainen ja Jeesuksenkin puheet sellaisia: Vanhan testamentin mukaan Jumala oli tehnyt liiton juutalaisten kanssa juuri niin kuin he tuossa asian esittävät. Kuitenkin Jeesus näyttää pyyhkivän pöytää koko vanhalla diilillä. Toisaalta Jeesus puhuu siitä, kuinka hän ei laista piiruakaan ole tullut muuttamaan, mutta tässä asiassa hänen puheensa mukaan juutalaisille puhaltavat ihan toiset tuulet.

Miten ihmeessä te voitte väittää, että kaikesta tästä sekasotkusta teillä olisi yksiselitteinen ja Pyhän hengen ohjaama tulkinta...?


Vieras

#27270 Antakaa desantti Johan Bäckmanin hoitaa Suomen asiat!

19.01.2014 22:05

Lapsiasiavaltuutettua ei tuosta persoonasta enää paremmaksi panna!
Bäckmanin adressin allekirjoittajien laajaa skaalaa (lyhennelmä huomattavimmista persoonista) (käykäähän vilkaisemassa adressia).
(vasemmalla ID eli allekirjoituksen järjestysnumero; joitakin saattaa olla poistettukin, ehkä on ruvennut kaduttamaan; alkuperäistä numerointia on saatettu muuttaa)

61 Kim Jong-il   North-Korea   Overload manager
63 Helli Kuvonen   Orimattila   keinosiementäjä
64 Nikolai Toheloi   Espoo   lääkäri
65 Pier Aisen   Valkeakoski   parfymologi
67 Kok Osukunai   Tokio   Ryhmäterapeutti
68 Per Seensuti   Espoo   Siivooja

71 Åtta Suihinki   Tukholma   Aikuiskouluttaja
72 Molo Isokulli   Joroinen   Keinosiementäjä
75 Anta Pimpsa   Pietari   Sosiaalityöntekijä

92 Tussu Kutina   Lemmenjoki   Rohdoskauppias
93 Per Saukko   Perähikiä   Kunnanperverssi
94 Anu Saukko   Perähikiä   Kunnanperverssin vaimo
96 Lerppa Kullinen   Munamäki   seksuaalivalistaja

102 Amalia Alatussukka-Molotov   Pietari   simultaanitulkki
103 Lyyli Isopimpsa   Leveäperämäki   Jakeluauton kuljettaja
103 Lyyli Esteri Guggenheim   New York   monitaiteilija
111 Tiukka (tipi) Pimpsanen   Yli-Kiiminki   Kondomitehtaan myyntijohtaja
112 Mooses Vähäkahjo   Vammala   keksijä

133 Dorka Pöljänen   Huitsi   palstanpitäjä
138 Dorka (junior) Pöljänen   Huitsi   palstanpitäjän poika
140 Johan Saappaannuolija   Moskova   Kielimies

186 Dorka Bäckman   Näläkämäki   sukulainen ja hengenheimolainen

191 Per Saukko   Pyllynperä   Hinuri
192 Dorkempi Bäckman   Näläkämäki   sukulainen, saappaannuolija kuten JB
194 Dorkin Bäckman   petroskoi   Hengenheimolainen suurvenäjän nuoleskelija ja astronautti

231 Kaisa Pihtipimpsa-Isokulli   Pihtipudas   kunnansovittelija

254 Johan Onkyrvänlutkuttaja   Pietari   Lypsäjä

- - - - - - -
Ynnä muita yhtä kuuluisia
Virgo92

#27271 Re: Re: Re: Höpöttelyn ja sanamagian sijasta...

19.01.2014 23:27

#27265: - Re: Re: Höpö 

 Hieno ja palstalle tuotuna  hyvinkin tarpeellinen  selvitys sanan etymologiasta, eli siis siitä mistä sana on peräisin.

 Asiallisempaa tarkastella sanoja näin, kuin jämähtää hokemaan sanojen ´pyhyyttä´, eli ´pyhittää´ ne joksikin  sellaisiksi,    (´taika-´) sanoiksi joita ei ´epäpyhällä´  asenteella saisi tarkastella...

...puhumattakaan ,että " ... sanoiksi, joita ´ epäpyhät ´ eivät saa edes  lausua" (´Pyhien määritelmien´ mukaan  siis...)

miehen ja naisen välinen suhde

#27272 Re: Re: UUSI KANSALAISALOITE

20.01.2014 04:25


Vieras

#27273 Re: Re: Re: UUSI KANSALAISALOITE

20.01.2014 07:12

#27272: miehen ja naisen välinen suhde - Re: Re: UUSI KANSALAISALOITE  

 Vaatiiko se tosiaan  muka ulkopuolisten ihmisten kannatusta pysyäkseen pystyssä? Heikolla pohjalla on sitten ....Hakeutukaa mielummin jonkun parisuhdeterapeutin tai neuvojan  vastaanotolle, tai tilatkaa sieltä ensin aika, enenkuin rupeattetuollaisten adressien apuun asiassanne luottamaan. 

Jos taas suhteenne pysyminen teidän kummankin mielestä ehdottomasti vaatii sitä , että homoilla ja lesboilla ei saisi olla edes suhteita keskenään , niin hakeutukaa sitten ihan oikealle psykiatrille ja pyytäkää, että saatte lääkityksen ja lähetteen hoitoon psykiatriseen sairaalaan .


Vieras

#27274 Re: Re: Re: Höpö

20.01.2014 07:35

#27265: - Re: Re: Höpö

Ei taida sanan taustan kaivelu olla oikea lähtökohta, kun yhteiskunta etsii itselleen tarpeellisia instituutioita. Toki tuosta se selvisi, että avio-sanalla lienee yhteys avoimuuteen ja siis julkisuuteen, kun liitto virallistetaan ja tiedotetaan yhteisölle. Tätähän tukee myös jossain vaiheessa asiaan liitetty kuulutuskäytäntö. Miehestä ja naisesta sanassa sen sijaan ei näy jälkeäkään, joten se on ihan passeli edelleenkin, vaikka liiton osapuolten sukupuoli vaihtelisikin.

Signal

#27275 Re: Re: Re: Ah, ma nauran!

20.01.2014 07:56

#27219: - Re: Re: Ah, ma nauran!

Tässä Raamattuun perustuvaa tekstiä, eikä kirjanoppineiden omia juttuja. Raamattu oli todella aikaansa edellä, kun puhutaan miten orjia tulisi kohdella. Kunpa nykyiset työnantajatkin tekisivät nykypäivänä samoin orjilleen/ palkkalaisilleen/ velallisilleen. Nykypäivän orjia ovat palkkatyöläiset, joiden on pakko myydä työnsä pikkurahalla, koska muuta mahdollisuutta ei ole.

2Moos. 21:2 ”Jos sinä ostat hebrealaisen orjan, niin hän palvelkoon kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta.”

5.Mos.15:1-- ”joka seitsemäs vuosi pane toimee vapautus.”

5.mos.15:12-14 ”Jos joku veljesi, hebrealainen mies tai nainen, on myynyt itsensä sinulle ja palvellut sinua kuusi vuotta, niin päästä hänet seitsemäntenä vuotena luotasi vapaaksi, ja kun päästät hänet luotasi vapaaksi, niin älä lähetä häntä tyhjin käsin.Vaan sälytä hänen selkäänsä runsaasti lahjoja laumastasi, puimatantereeltasi ja kuurnastasi; anna hänellekin siitä, millä Herra, sinun Jumalasi, on sinua siunannut.”

3.Mos.25:15-17-- ”Vaan maksa lähimmäisellesi riemuvuoden jälkeisten vuosien luvun mukaan, satovuosien luvun mukaan hän saakoon maksun sinulta.” Kuta useampia vuosia on, maksa sitä suurempi hinta, ja kuta vähemmän vuosia on, maksa sitä pienempi hinta; sillä satomäärän hän myy sinulle. Älköön teistä kukaan tehkö vääryyttä lähimmäisellensä, vaan pelkää Jumalaasi; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.”

3.Mos.25:28 ”...Mutta jos hän ei voi hankkia niin paljoa, kuin maksamiseen tarvitaan, niin jääköön se, mitä hän on myynyt, ostajan haltuun riemuvuoteen asti. Mutta riemuvuotena se on vapaa, ja hän palatkoon perintömaallensa.”

Sapatti- ja riemuvuosi koski orjia, palvelijoita mutta myös maata.

3.Mos.25:10 ”Ja pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille. Se olkoon teille riemuvuosi; jokainen teistä saa silloin palata perintömaallensa ja sukunsa luo.”