Rädda Radio Extrem - Pelastakaa Radio Extrem

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Rädda Radio Extrem - Pelastakaa Radio Extrem.

Jari Suominen
Turku

#1 Förlåt min dålig svenska

22.11.2007 23:17

men jag tänker att det är mycket viktigt att rädda hela Rundradion som är demokratisk och hjälper alla minoriteter att bli höras i samhället.Därför tycker jag att vi måste grunda en förening som stöder finska välmårsamhället (hyvinvointiyhteiskunta ; jag känner inte riktig termen).Om du tänker att det är värd att stöda du kan läsa min adress 'Perustetaan hyvinvointiyhdistys'.

Mielestäni Yleisradio on erittäin tärkeä osa suomalaista yhteiskuntaa mm. siksi että se antaa vähemmistöille puheenvuoroja kuten demokratiassa pitääkin.Siksi koko Yleisradion puolesta on taisteltava, kuten hyvinvointiyhteiskunnankin.Voit allekirjoittaa aloitteeni, adressin 'Perustetaan hyvinvointiyhdistys' jos haluat tukea em. asioita.Kiitos.Tack.
Matti Uusitalo
Forssa

#2 Yksi kanava riittää!

23.11.2007 00:30

Ruotsinkielisille saa luvan riittää yksi valtakunnallinen radiokanava. Siinäkin on jo oikeastaan puolet liikaa. Muutenkin heillä on nykyisellään suhteettoman suuri osuus julkisesta yleisradiotoiminnasta. Pienelle joskin kovaääniselle 5 %:n vähemmistölle kuuluu suunnata vain vastaava osuus toimintamenoista. Nyt osuus on kohtuuttomat 20 % eli nelinkertainen. Tämä asettaa suomen- ja ruotsinkieliset epätasa-arvoiseen asemaan keskenään. Asia on korjattava oikeudenmukaiseksi mahdollisimman pikaisesti!
perti manninen
pudasjärvi

#3 törkeää ruottinkielisten suosimista.

23.11.2007 09:01

suomessa on ruottinkielisii vain n5%
yle tuhlaa heille n 25 , ylen tv kuluista,
sis SUOMALAISIA , Suomenkielistä Enemmistöä Syrjitään ja meiltä ryöstetään hurreille n 20% meille kuuluvista suomenkielisistä TV lähetysajoista,
Ruottinkielisien rikkaidden suosimiseksi.

YTodellisuudessa Syrjintä meitä kohtaan on paljon pahempaa, sillä TV, kanavien varsinainen pääkieli on Englanti,
ja Suomenkielisten ohjelmien osuus mm elokuvissa on vain n 5%
Ruottinkielisiä saja/ttv elokuvia lähetetään lähes yhtä paljon.

siis vähemmistöä paapotaan aivan kohtuuttomasti.
TV 5 lakkautettava , tai muutettava maksulliseksi, siihen asti, kunnes senkin lähetyksistä vähintään 75% on suomenkielisiä.

Painukoot hurrit ruotsiin, nämä aatelisherrojen miljonääri perilliset, jotka aikoinaan ruotsin kuninkailta maansa ja vedensä saivat PAKKO OTOLLA KORVASUKSETTA, Suomen Kan saa pakkoryöstäen.
Hans Åström
Korsholm

#4 Nya ideer behövs

23.11.2007 09:23

Radio X3M är en finlandssvensk Public Service radiokanal riktad till svensktalande ungdom som drivs av YLE, den finska rundradion, med ett format lika Sveriges Radio P3.

Som ett led i inbesparingsåtgärder initierade av TV-licensflykten (50000 uppsagda licenser) som var en direkt följd av ett klantigt utfört digitaliseringsprogram, planerar YLE att lägga ner bl.a. Radio X3M. Jag är kanske lite paranoid här men är inte dethär lite fortsättning på det som startade med slopandet av studentsvenskan, slaktandet av det svenskspråkiga polisväsendet och rättsinstanserna ? Angrip de ungas egen identitetsbildande kanal och du angriper finlandssvenskans kärna.
Nu mina finlandssvenska medbröder och systrar är det dags för lite "lateral thinking"...

a) behöver vi nåt YLE i framtiden? Behövs "Public Service" överhuvudtaget och om det behövs, skall det då finansieras med licenser eller skattemedel?
Mot licenssystemet talar det att radio- och TV- media har genomgått en så total förvandling under det senaste decenniet att "etermedia", d.v.s. och apparatur för sändning och mottagning av bild- och ljudunderhållning inte längre kräver traditionella TV- och radiomottagare utan bara en PC eller satellitmottagare.
Om nån bara vill följa med YLE:s webbsändningar av radio och TV med PC eller mobiltelefon, varför då betala en TV-licens?
Mitt förslag är att öronmärka en del av intäkterna från statsskatten som en "Public Service"-del och samtidigt införa ett betalkort för YLE:s övriga mark- och kabelsända TV-kanaler förutom TV1 och FST.

b) Separera helt den svenska programverksamheten ur YLE och förhandla fram ett nytt eget kontrakt med Digita Oy (Digita är det fransktägda bolag som driver sändarna och som har YLE i ett strypgrepp med sina höga hyror för sändartid.) eller säg upp det till den del som berör den svenskspråkiga verksamheten. Överför det mesta till webben och starta små sändare i ett tätt nätverk runt svenskfinland matade av webbsignalen. TV:n blir lite mer komplicerad men kan lösas på samma sätt som VLT har gjort med SVT i Vasatrakten.
Finlandssvenskarnas licensmedel skall öronmärkas och överföras direkt till den svenska programverksamheten.

b) Bryt ut den svenska delen helt ur YLE och överför den administrationsmässigt och produktionsmässigt till till Åland och bygg upp en helt fristående allfinlandssvensk versamhet i Mariehamn. Ålands landskapsstyrelse skall få rätt att driva in licensmedel på fastlandet.
Armas Koivupuu
Tampere

#5 Tässä idea

23.11.2007 12:01

Ehdotan, että yhteiskunnan kustannettavaksi YLEen jätetään vain yksi ruotsinkielinen radiokanava. Ruotsinkielisiä on tässä maassa noin 5 %, joten yksi kanava on kohtuullinen ja oikeudenmukainen määrä. Loput kanavat,
myös FST 5, voitaisiin yksityistää ja varakkaat ruotsinkieliset säätiöt ja yhdistykset voisivat kustantaa toiminnasta aiheutuvat kulut, jotta vahva ruotsalaisuus säilyisi maassamme ensisijaisesti ruotsinkielisellä rahalla, ei verovaroilla tai tv-maksuilla. Suurimman osan tv-maksuistahan maksavat suomenkieliset. Tässä Konstsamfundetin kommentti viime syksyltä. "Ideani" siis on: kaupallinen ruotsinkielinen radio- ja tv-toiminta, ilman yhteiskunnan tukea, kuten suomenkielisetkin kaupalliset tv- ja radiokanavat toimivat.

Lainaus:
"Oma telkkari

Matokuurilla oleva Yleisradio supistaa ruotsinkielistä toimintaansa. "Me olemme lähteneet henkisesti siitä, että taistelemme kaikin voimin ruotsinkielisen tv-toiminnan puolesta. Jos tv-toiminta tulisi syliimme, se maksaisi paljon rahaa. Mutta tietysti se olisi kieliryhmälle hyvää palvelua. Jos Yle luopuu ruotsinkielisestä ohjelmatarjonnasta, meidän on harkittava asiaa vakavasti", Bergh pohtii.

Konstsamfundet harjoittelee jo nyt tv-toimintaa Ahvenanmaalla. Se on perustanut yhdessä Wiklöf Holdingin ja Ålandsbankenin entisen pääjohtajan FolkeHusellin kanssa tänä syksynä P24Media -nimisen yhtiön. Tavoite on lähettää paikallista tv-ohjelmaa. Konstsamfundet on mukana ahvenanmaalaisessa Nya Åland -lehdessä pääomasijoittajana.

-----

Ruotsinkielen aseman turvaamiseen kuuluvat myös ruotsinkielinen filmituotanto ja kirjallisuus. "Filmien tekeminen on pirun kallista, ja vielä kalliimmaksi sen tekee pieni kuluttajaryhmä." --- Lainaus loppuu

Lähde:
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1215937
Jari Suominen
Turku

#6 demokratiaa

23.11.2007 12:41

on vähemmistöjen puolustaminen.Tässä mielessä olen ehdottanut hyvinvointiyhdistyksen perustamista.Kumma ettei tästäkään vähemmistöstä löydy niitä, jotka tavoittelevat omaa etuaan ajamalla kaikkien etuja.Onko tämä jokin ghetto?Ilmeisesti menee liian hyvin....
Matias Nyman
Vaasa

#7 Tv maksu Tv licens

23.11.2007 18:25

Om de lägger ner X3m så säger åtminstone jag upp min tvlicens. Enda finlandssvenska radiokanal som de flesta lyssnar på. Vega lyssnar så vitt jag vet inte många på. Eli jos X3m lopetetaan niin ainaki minä sanon tv lupaani irti.
Jari Suominen
Turku

#8 Yksikään teistä

23.11.2007 20:59

ei halua ajaa asioita yhdessä.Vaaditte vain rahaa.Ehdotan että muutatte Siperiaan tai Ahvenanmaalle.Tuollaisia ei tarvita
Jari Suominen
Turku

#9 Voitte myös

23.11.2007 21:21

allekirjoittaa adressini 'suomenruotsalaiset ruotsiin', joka osoittaa sen mitä te olette
Jari Suominen
Turku

#10 Te olette

23.11.2007 22:03

ihan täyttä sontaa
adam näse
kronoby

#11 varför?

23.11.2007 23:03

varför trampa ner oss svenskspråkiga i finland?varför bit för bit skära ner på svenskspråkig service i landet?varför ska just radio x3m tas bort? och ni som tjatar om att vi finlandssvenskar ska flytta till vårt grannland sverige, skulle ni ge upp en allmän rätt om betjäning på ditt modersmål om ni skulle vara i vår situation, och då kanske flytta till estland? VÄX UPP! varför behöver finskspråkiga inte skriva svenska i studenten när vi måste skriva finska?, finland är trots allt ett TVÅspråkigt land. alla polisdistrikt bli finska.!? många frågor. tv-licensen diskuteras, kanske det nu vore skäl att sänka avgiften?, så att alla verkligen har råd att betala den, inte vill man i dagens läge som svenskspråkig gärna betala den och som jag själv tror blir det inte bättre av detta. vore det kanske skäl att sänka avgiften ordentligt, men däremot införa betydligt högre straffavgift. jag tror iaf att flera skulle då betala licensen. vad skulle sägas om en ev. studierabatt?
nåja, får räcka för denna gång... hoppas att ett vettigt beslut fattas.
Hanna kankkunen
grankulla

#12

24.11.2007 10:18

"varför behöver finskspråkiga inte skriva svenska i studenten när vi måste skriva finska?"
hmm, inte vet jag, kanske för att vi, öh, BOR I FINLAND???!!!

men, Jari Suominen -> Älä mainosta tekemääsi adressia tai mitään muutakaan

ai miten niin halutaan vaan rahaa? En tietenkän tiedä muista, men allt vad jag vill är att RADIO EXTREM INTE LÄGGS NER!

Det är den ända radiokanalen jag orkar lyssna till, och jag har alltid lyssnat på den, och den är BRA och säkert viktig för andra än mig med. (med tanke på hur många som skrivit under adressen...)
kira holmberg
esbo

#13

24.11.2007 13:33

Så ni menar att vi finlandssvenska ungdomar(jag är själv 16) borde lyssna på vega, samma kanal som mina morföräldrar lyssnar på? Jag har lyssnat på x3m enda sen kanalen grundades, och det är en stor del av mitt liv. Jag lyssnar på x3m varje morgon, eftermiddag och kväll. Det finns ingen annan kanal som spelar ett lika brett utbud musik som x3m, inte finns det heller lika bra program på någon annan kanal. dessutom vill jag höra mina favorit radioröster, som jag blivit bekant med. Sist men inte minst, så vill jag kunna lyssna på radio på mitt eget modersmål, Och sluta upp med det där att vi finlandssvenskar borde flytta till Sverige-jag har ingen kontakt med sverige, och jag har ingen släkt där. lika bra kan det hända att nån av er har en mormors mormor från ryssland som att jag skulle ha en farfars farfar från sverige, borde jag i så fall också börja skälla på er att de bästa skulle vara om ni kunde åka hem till ryssland?
Jenny Nyman
Västanfjärd

#14

24.11.2007 17:37

Om x3m är en av radiokanalerna som kostar "för mycket", vad är det som den pengsumman man har råd att spendera far på? Finskspråkig tv och radio, eller? Jag vet inte.. Det som harmar är ju att de finskspråkiga bara blir nöjda om de får något svenskt bort, även om de annars inte bryr sig om hela saken.. men saken är nu den att Finland är ett tvåspråkigt land och x3m är en del av finlandssvenskheten! Håller med Kira om att tycker man att vi unga skall lyssna på samma sak som våra mor- och farföräldrar? Gör de finskspråkiga det? Exakt... nej! Och vad i hela världen får finnarna att "hata" finlandssvenskarna? Om det är "för att kaverin också gör det" så är det helt löjligt, andra alternativet sku vara att för att vi har så bra stämning bland oss och för att vi är extra söta, trevliga och har bra humor.. nå.. vad kan man åt de, livet är hårt!
Pakkoruotsi .net
Helsinki

#15 www.pakkoruotsi.net

24.11.2007 18:48

Sitten kun ruotsinkieliset alkavat kunnioittamaan suomenkielisiä, eli luopuvat vaatimasta pakkoruotsia suomenkielisille, voin tukea ruotsinkielisten palveluiden säilyttämistä Suomessa. Niin kauan, kun ruotsinkielisten asenne suomenkielisiin on se, että olemme massa, jota voi käyttää hyväksi omiin tarkoitusperiinsä ("pakotetaan suomenkieliset, jotta meidän äidinkielellämme menee paremmin"), voi minun puolestani ruotsinkieliset palvelut ajaa alas Suomessa, oli niiden alasajaminen todellisuudessa oikeutettua tai ei. Enkä ole ainoa suomenkielinen, joka ajattelee näin.
Pakkoruotsi .net
Helsinki

#16 www.pakkoruotsi.net (2)

24.11.2007 18:55

Älkääkä sanoko "meilläkin on pakkosuomi", koska se voidaan poistaa suomenkielisten puolesta.
Armas Koivupuu
Tampere

#17 Suomenkielisten oikeudet Ruotsissa-vertailu

24.11.2007 19:22

Eipä löytynyt Sveriges radion sivuilta mainintaa
suomenkielisestä nuorisokanavasta..
Eikös naapurimaiden pitäisi kohdella historiallisia
kielivähemmistöjään vertailukelpoisesti ?
Ruotsissa on suomenkielinen "public service" Sisuradio,
jonka lähetysajat ovat ohessa:
Aika minimaalisilta vaikuttavat verrattuna ruotsinkieliseen
public service tarjontaan Suomessa..

"OHJELMA-AJAT FM-TAAJUUKSILLA

Valtakunnallinen P2 -kanava:

arkisin kello 6.00-6.35 ja 16.00-17.00
lauantaisin kello 14.00-15.00
sunnuntaisin kello 7.00-9.00 ja 16.00-17.00

Alueelliset P 4-kanavat nyt koko Ruotsissa
arkisin kello 18.10-19.00
SR Gotland, SR Jämtland, SR Halland ja SR Kristianstad liitettiin aluelähetysten piiriin 2.4.2007

http://www.sr.se/cgi-bin/Sisuradio/programsidor/index.asp?ProgramID=2514
A. S.
Pk-seutu

#18 Kyse on rahasta!

24.11.2007 21:04

Miksi Radio Extrem ei voisi olla kaupallinen kanava? YLE:n lakisääteinen velvollisuus huolehtia ruotsinkielisistä palveluista tulee täytetyksi yhdellä TV- ja radiokanavalla. Lakiin ei siis voi vedota.

Extremen sisältöhän on kaupalliselle kanavalle ominaista. Lupa kanavaan tulee varmasti sillä perusteella, että Extrem lopetettiin. Rahoitus kanavalle on taattu suomenruotsalaisten säätiöiden rahoilla - joilla perustettaisiin vaikka useampi radiokanava. Kanava voisi tuottaa jopa voittoa.

Nythän on kysymys siitä, kuka maksaa - ei YLE huvin vuoksi ole kanavia lopettamassa. Tällä hetkellä YLE:n ruotsinkielisestä toiminnasta maksavat suomenkieliset noin 2/3 osaa. Miksi suomenruotsalaiset säätiöt eivät ole valmiita tulemaan rahoittajaksi, jotta saataisiin rahoitus tasapainoon? Esim. yksistään Svenska kulturfonden jakoi viimeksi apurahoja ruotsin kielen edistäjille 12 milj. euroa.

Kyllä Extrem saadaan säilytettyä, jos niin vain halutaan, kunhan vain suomenruotsalaiset lopettavat asenteensa, että kaikki ruotsinkielinen palvelu pyritään maksattamaan suomenkielisillä.
A. S.
Pk-seutu

#19 Adressilla ei ole merkitystä

24.11.2007 21:54

Ei tällä adressilla ole mitään merkitystä. Jokainen arvaa, että kun on kysymys ruotsin kielen asemasta, jokainen Suomen ruotsinkielinen on valmis allekirjoittamaanadressin, eli adressiin saadaan halutessa vaikka lähemmäs 290 000 nimeä.

Ehkä asia pitäisikin tulkita niin, että jos tähän adresssin ei tule vähintään kymmeniä tuhansia nimiä, edes kaikki ruotsinkieliset eivät ole valmiita tukemaan Radio Extremeä.
Matias Nyman
Vaasa

#20 Ruotsi - Suomi

24.11.2007 23:50

Kuinka te jaksatte verrata AINA suomi ja ruotsi ???? Suomi on kaksikielinen maa, ruotsi on yksikielinen maa !! Ja mun puolest vois tehdä x3m kaupalliseksi ja yle voisi maksaa vaikka 25-50% siitä mitä se nyt maksaa. Kyllä mä kestän mainoksia välillä ei se siitä on kii. Eikä mun mielestä ruotsinkielisiä leffoja tartte tehä suomessa, ostakaa vaikka ruottista tai tekstakaa suomenkieliset... Jos ny leffat on nii kalliita...
kira holmberg
esbo

#21

25.11.2007 13:01

så om de sku bestämmas att t.ex. radiokanalen nrj skulle läggas ner, så borde de finnas ca fem miljoner namn på en adress, enligt dej A.S.? Alla lyssnar inte på radio, o dessutom är x3m en ungdomskanal, så det är inte så konstigt om inte
290 000 skriver under adressen, vi finlandssvenskar består inte endast av ungdomar.
Peter Müller
hanko

#22 Vi betalar också skatt!

25.11.2007 14:49

att vi betalar skatt till alla finländares välmående i finland borde ju godkännas. Vi betalar skatt för dom finska kanalerna, så rättvisa skulle vara att vi får behålla det lilla vi har! Det är knappast så dyrt att hålla en radiokanal uppe per person.
Isak Sand
Mustasaari

#23 Pärjään hyvin ilman Extremiä!

25.11.2007 17:32

Vaikka itse olen ruotsinkielinen, ei häiritse jos Extremin toiminta lakkautetaan. Suomenruotsalaisia on niin vähän, että pärjäämme mielestäni hyvin yhdellä radiokanavalla. Minusta kaikki suomenruotsalaiset pitäisivät oppia suomea senverran että voisivat kuunnella suomenkielistä radiota. Sitäpaitsi, jos kaikki media olisi vain ja ainoastaan suomeksi, suomen kielen taito olisi välttämätön ja kaikki osaisivat suomea.
Henrik Jakobsson
Esbo

#24 Extrem ska finnas kvar

25.11.2007 20:12

Har lyssnat på Extrem sen starten och kommer att fortsätta med det.
Radio Extrem är en viktig del av vardagen för många unga i Finland. Extrem har engagerat unga som inte många andra lyckats med. Jag skrev på denhär adressen för att jag anser att denhär kanalen(Extrem) ska finnas för att den riktar sig till unga och har ett brett utbud och är populär samt att den INTE innehåller/sänder nån reklam. Dessutom finns det enligt mig ingen annan morgonshow som kan mäta sig med A-laget i etern. Denhär kanalen har betytt speciellt mycket för mig under studietiden och jag hoppas att den finns kvar i fortsättningen för följande generationer.
Axel Holmberg
Hangö/Åbo

#25 Löjligt Isak Sand

26.11.2007 10:55

Enligt ditt argument kunde man ju således lika gärna köra alla kanaler på Engelska då de flesta redan kan finska. För det är ju onödigt att sända radio på befolkningens modersmål.

Du hör ju själv hur löjligt det låter.

Extrem utgör en viktig del av den finlandsvenska ungdomskulturen. Att ta bort den är ett hårt angrepp mot försvarslösa ungdomar, som faktist kanske INTE ÄNNU behärskar Finska.

Skulle man endast räkna procent av befolkningen då man beslutar om service är det ju solklart att alla minoriteter är dödsdömda. Utan "orättvisor" i sannfinländares och andra extremnationalisters ögon skulle finlandsvenskheten varit död för länge sedan. Hoppas att en majoritet av finländarna kan vara liberalare än så.