Kenkää keskustatunnelille! - Vetoomus Helsingin kaupunginvaltuustolle

Espoo

#1 Länsimetro ei lisäisi joukkoliikennettä

05.06.2007 20:03

Kun keskustatunneli jätetään rakentamatta, säästyneitä varoja tulisi käyttää yksinomaan julkista liikennettä edistäviin tarkoituksiin. Esimerkiksi Jokerilinjan sähköistämiseen, mahdollisen uuden metrolinjan rakentamiseen jo nyt tiheästi asutettuihin kaupunginosiin. Tukkoinen Mannerheimintie olisi onnistunut kohde. Ja jos halutaan kuunnella Helsingin seudun Kauppakamarin ääntä, joka on ilmaissut halunsa saada metroradan Otaniemen ja Keilaniemen
työpaikkakeskittymiin, niin jatkettakoon metroa sitten Mannerheimintieltä
Kuusisaaren kautta Otaniemeen ja mahdollisesti Tapiolaan, MUTTA - ei pidemmälle.

Metroa ei kannata rakentaa Otaniemestä tai Tapiolasta eteenpäin, koska
jo Ympäristövaikutusten arviointitutkimuksesta ilmenee, että metroradan käyttöönottoon liittyvät toiveet yksityisajoneuvoliikenteen vähenemisestä Länsiväylältä,ja matka-ajan lyhentymisestä eivät toteutuisi. Parin minuutin nopeutus Matinkylään metrolla matkustettaessa ei kovin paljon ilahduttaisi, varsinkaan, kun koko matka tapahtuisi maan alla.

Eteläiseen Espooseen kannattaa rakentaa sellainen liikennejärjestelmä, jota ihmiset haluavat käyttää. Esimerkiksi biopolttoaineella, merimaisemien halki kulkeva bussi voisi olla sellainen.

Kulkuneuvo, joka on suosittu ja paljon käytetty, on ekologisin.