Energiajuomiin saatava osto ikäraja!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Energiajuomiin saatava osto ikäraja!.

Ilmari Kinnunen
Haukipudas

#1

11.11.2008 15:42

Pitääpä sitten suositella omille lapsille liimaa ja tärpättiä, kun ei energiajuomiakaan saa enää juoda.
Tuomas Liikala
Nurmo

#2

11.11.2008 19:54

Ehdottomasti alkon hyllyyn tai sitten kieltolaki. Kaikista hirvittävintä on televisioissa esitettävät Paulig-kahvimainokset, jossa narkkarit vetää vieroitusoireissaan kultakatriinaa. Tämän mainoksen johdosta moni lapsi voisi kuvitella kahvin juonnin olevan jotenkin hyväksyttävä asia! Suomalaiset ovatkin tässä juomisessa ihan ykkönen ja juovat jopa työaikana! Tästä on ehdottomasti saatava loppu!!!
Maria Maunula
Tampere

#3 Auttaisiko?

11.11.2008 21:55

Hienoa, että ihmiset jaksavat ottaa kantaa ja tehdä adresseja, mutta näitä ei aina mietitä loppuun asti.

Energiajuomalle ikäraja? Oletteko huomanneet, että muka ikärajat auttaisivat edes alkoholiin, saati sitten eenrgiajuomaan, joka ei ole edes niin haitallista sopivissa määrin nautittuna. Ettekö mieluummin opettaisi lapsillenne hyviä tapoja, arvoja, terveellisiä ruoka-ja juomamääriä, sekä rahan arvoa? (Energiajuomat ovat kalliita, eikä kenelläkään lapsella pitäisi olla varaa ostella tölkkikaupalla niitä, silloin täytyy vikaa olla vanhemmissa, ei itse tuotteessa.)

Tämä adressi ei ikinä tule menemään läpi missään, eikä kyseiselle tuotteelle voi asettaa "asiallista" ikärajaa.
Kirsi Koivula
Ilmajoki

#4 Ei ikärajasta haittaa ole...

11.11.2008 23:28

...vanhempien opettamien tapojen, arvojen, terveellisten ruoka-ja juomamäärien ja rahan arvon lisäksi. Vastuu lapsesta ja hänen tekemisistään on aina vanhemmilla, mutta jos yhteiskunta pystyy ja haluaa vanhempia auttaa niin sehän on vain hyvä asia. Ikäraja vaikuttaa edes osaan lapsista ja nuorista joka on parempi kuin ei mitään.
Miia Hujanen
Adressin tekijä

#5 Ikärajasta voisi olla apua..

12.11.2008 07:44

Nimenomaan pienempien lasten,eli 7-12-vuotiaiden energiajuomien käyttöön...
Itsellä on omakohtaista kokemusta poikani kaveripiiristä,jossa todellakin jo 7-vuotiaat ostavat energiajuomia monia tölkkejä päivässä ja se on lasten mielestä hienoa...
Juodulla määrällä kilpaillaan:kuka juo eniten,on kova jätkä jne...
Sopiva ikäraja voisi olla esimerkiksi 15v,kuten rahapeleihinkin. Sen ikäiset usein joka tapauksessa juovat jo kahviakin ja ymmärtävät jo vähän enemmän.
Ongelma onkin nuorempien lasten kohdalla siitä,että lapset eivät ymmärrä,että juomista voi olla haittaa ja ikäväkseni olen saanut törmätä myös vanhempiin,jotka eivät asiaa tajua,vaan itse ostavat lapsilleen (edelleen puhun siis 7-11-vuotiaista) itse energiajuomaa kaupasta!
Jostakin luin myös Ruotsissa tehdystä tutkimuksesta,jonka mukaan energiajuomat saattavat aiheuttaa jopa lapsettomuutta,mikäli niitä paljon lapsena nautitaan..
Tuo kilpaa juominen tuntuu olevan aika lailla poikien juttu,tytöt eivät niinkään juomia osta vielä niin nuorena.
Jotkut kaupat ovat itse päättäneet olla myymättä energiajuomia alle 15-vuotiaille,mutta mielestäni ikärajan asettaminen tiedottaisi selkeästi myös vastuussa oleville vanhemmille,että juomat ovat haitallisia lapsille.
Surullisen monet vanhemmat eivät asiaa tiedosta.
Joona Santala
Keuruu

#6

12.11.2008 21:48

Varmaan pitäis saada sit kahvipaketteihinkin ikäraja, niissäkin on kofeiinia. En itse näe paljon eroa jos aikuinen ihminen kiskoo 8 kuppia kahvia päivässä ja lapsi raahaa Siwasta muutaman tölkin energiajuomaa.
Vesa Mäki
Oulu

#7 no jaa...

13.11.2008 15:29

Kyllä se on jo 7-vuotiaana outoa, ku juo energiajuomia, mutta yli 12-vuotiailla se on jo aika yleistä. Monet vanhemmat kieltävät ala-aste ikäisiltä lapsilta Energiajuomat. Se on hyvä päätös.
Rickrolled :FHehe
Blaablaablaa

#8

14.11.2008 15:03

...
1 dl kahvia on 100 ml kofeiinia ja 20 dl energia juomaa on 105 ml?
O.o
Miksei saman tien kahvit kieltoon? Itsekkin litkitän jatkuvasti kahvia ja sillon tällön ostan energia juomaa kun haluttaa. Olen ylpeä, että empähän olutta vedä.
Rickrolled :FHehe
Blaablaablaa

#9

14.11.2008 15:04

Liäystä edelliseen viestiin:
jos tämä tapahtuu luultavasti nuoret alkavat juomaan olutta ja siideriä. Sitäkö haluat?
Lauri Syrjälä
Keuruu

#10

13.12.2008 16:41

Kannatan! Ehoton jutttu, kun tuhlataan rahat kalliisiin energiajuomiin, yli 2e ne tulee maksamaan. Itekki tullu liikaa latkittua, ikäraja ois joku 14-15 jos aattelis-.-
joni kuivanen
pori

#11

31.12.2008 14:54

selvä kahvit jossa on kofeiinia k.14 ja energiajuomat k.15 kyllä käy
joni kuivanen
pori

#12

31.12.2008 14:56

itse aloitin energiajuomat vasta 14-15v ja kahvia en ole vieläkään litkinyt

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

31.12.2008 21:05


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

01.01.2009 22:05


Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

01.01.2009 22:28


Henri Untinen
Naantali

#16 Kahvinjuoja jo 6-vuotiaana

27.01.2009 01:14

Olen juonut kahvia aamuisin jo kuusivuotiaana, ja silti minusta kasvoi h###etin hieno mies, ja urheilija (Nyrkkeilyä) . Ikärajat kahvinjuonnille on täyttä p##kaa, se joka tämän adressin tekaisi voisi mennä tekemään jotain hyödyllisempää, lähde vaikka lenkille.

Holhous menee jo muutenkin tässä valtiossa liian pitkälle, muualla EU:ssa 12 vuotiaat polttaa (Ranska, ja kyllä tunnen ranskalaisen henkilön) ja 15-vuotiaat käy baareissa...(esim Kreikka) Huolehdi omista pennuistasi ja asioistasi, jos et halua että he juovat kahvia, sano siitä heille mutta älä ala pilaamaan muiden elämää älyttömillä ehdotuksillasi....

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

28.01.2009 02:11


Satsuki
En kerro

#18

08.02.2009 18:42

Pitääkö sitten kahvillakin olla ikäraja? Muuten, tiesit sä että siinä tölkissä/pullossa lukee "Ei suositella lapsille, raskaana oleville henkilöille.".

Jos näille halutaan se ikäraja, niin sitten vaikka 12+ tai 11+.
Mia .
Neljäntuulentie

#19 Laittakaa ikäraja juomiinn, iha SAMA!

11.02.2009 19:31

Ite juon limsaa, mehuu, kaakaota ja maitoo. :)
Joona Kylander
Alajärvi

#20 Ikärajoista.

19.02.2009 01:15

Yhdyn mm. aiheeseen #5 Energiajuomia ei tarvitsisi myydä alle yläaste ikäisille, sillä sellasilla kersoilla on jo muutenkin energiaa tarpeeksi.
Michail Jaction
Jurmaa

#21

19.02.2009 07:11

Mistä yläkoululaiset saavat rahansa? Vanhemmilta. Eli hyvät vanhemmat, mikäli tahdotte, etteivät lapsenne käyttäisi niin paljoa energiajuomia, pienentäkää viikkorahoja järkeviin summiin, kuten vaikka viiteen euroon. Tai antakaa lapselle "palkkaa" kotitöistä. Mitään lakisääteisiä rajoituksia en tälle asialle kannata.
Mia .
Neljäntuulentie

#22 lue viestini #19, siellä lista mitä mä juon

20.02.2009 10:59

Nonniiin... ite en juo enskajuomaa enkä kahvia, joten olen saletisti kofeiiniton? Mä juon joskus jopa pillimehua! (nykyään harvemmin) ja mun äippäkkää ei juo kahvia vaa teetä! mutta oon anyway sekasinn ja HULLU! sepäs johtuu asenteestani. ;-)

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

20.02.2009 17:29


Simo Suni
Raisio

#24 Ikäraja vain...

16.04.2009 18:31

itsekkin tein juuri adressin aiheesta kun en huomannut että olikin jo.

Olen kanssa sitä mieltä että liian nuoret juovat energia juomia ja en halua omille lapsille sitä että kaverit painostaisivat juomaan kun sitä olisi niin helpolla saatavilla ja saisi lapset hiukan ikää ja ymmärrystä terveellisestä ravinnosta...

Allekirjoitan! :)

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

24.04.2009 15:19