Vaadimme Paula Risikon, Terhi Kilven sekä Pekka Puskan eroa!

Copycat
Vieras

/ #113 Netistä kopsattua

09.02.2011 18:22

Tämän päivän HS:ssä (ti 8.2.2011,C5) kirjoittaa Pohjois-Karjalan keskussairaalan teho-osaston osastoylilääkäri Matti Reinikainen:
"Kirjoituksessa on kuitenkin asiavirhe, joka täytyy korjata: Lindbergin mukaan "sikainfluenssa kutistui tavallista kausi-influenssaa lievemmäksi vaivaksi". Tämä ei pidä paikkaansa.
Johtamallani teho-osastolla on hoidettu useita lähtökohdiltaan hyväkuntoisia nuoria ja keski-ikäisiä potilaita, joilla on ollut sikainfluenssan aiheuttama hengitysvajausoireyhtymä. Tälle sikainfluenssan vaikealle muodolle on tunnusomaista rajulla voimalla etenevä keuhkovaurio ja sen aikaansaama hapenpuute.
Monessa tapauksessa kaikki tehohoidon tietotaito on pitänyt laittaa peliin näiden ihmisten hengissä pitämiseksi. Tämä pelottava tauti on viime ja kuluvan talven aikana tullut hyvin tutuksi muillakin maamme teho-osastoilla. Tavallinen kausi-influenssa ei aiheuta tällaista."

Ja myöhemmin toteaa että sikainfluenssan aiheuttama kuolleisuus on jäänyt vähäiseksi kiitos hyvän suomalaisen tehohoidon.