Oulun tulee luopua Kallioparkista

Oulu

/ #7 Heikki Mattilalle ja muille

21.12.2007 09:55

Heikki: Niin varmasti kävelet ja hienoa, että siitä nautit niin kuin pitääkin. Miksi kävelet? Ehkäpä asut Heinäpäässä? Vai tuletko esimerkiksi Haukiputaalta Oulun keskustaan ostoksille ja jätät autosi Heinäpäähän? Ilmeisesti meni hieman ohi mitä tarkoitin?

Ja "harvassa" tarkoittaa sitä, että varmasti jotkut ostosreissuillaankin kauempaa keskustaan kävelevät, mutta selkeätä vähemmistöä edustavat.

Mika Hiltunen: Miksiköhän "köyhillä" tuntuu olevan varaa pysäköidä 1-vyöhykkeen kadunvarsipaikoille tai Stockmannin parkkihalliin? Jopa Scandicin parkkihalliin pysäköidään varsin runsaasti vaikka on em. kalliimpi. Miksi lie?

Miksi haluat pitää Oulun muista suunnilleen samankokoisista kotimaisista kaupungeista jälkeenjääneenä maalaiskylänä? Nopeiten kasvavaa aluetta taidetaan vieläkin olla, kuudenneksi suurin kaupunkikin Oulu lienee?

Verorahoilla? Oulun Kaupungin Teknisen Keskuksen KEKE ohjelmassa sanotaan: "Kallioparkki rahoitetaan tonttien autopaikkasopimusten mukaisten autopaikkojen toteuttamisesta saatavilla tuloilla, jotka ovat noin 22 milj. euroa. Loput investoinneista rahoitetaan Autotorin ja Autonummen pysäköintitaloille varattujen tonttien myyntituloilla."

Robert Brantberg: Raitiovaunut? Paikallisjunaliikenne? Oletkohan ottanut selvää mitä sellaisen järjestäminen maksaa? Meillähän on jo kohtuudella toimiva linja-autoliikenne. Muutama raitiovaunu tai 1-2 paikallisjunalinjaa tuskin paljon asiaa muuttaisi.

Raitiovaunut maksavat n. 1,6-2,5 mil. euroa kappaleelta eikä taitaisi yksi tai kaksi riittää? Paikallisjunat ovat 5,9 milj. euroa kappale. Lisäksi tulisivat raiteiden rakennuskustannukset, jos näin yksinkertaistetaan ja unohdetaan muut kulut. Radan pohja, bussikatu tai bussikaistat: 3 Meur / km. Valmiille kadulle rakennettu 2-raiteinen rata: 1,5–3 Meur / km, Maastoon rakennettu 2-raiteinen rata: 4–7 Meur / km. Pysäkkikoroke ja katos: 60.000 eur / kpl. Varikko: 20 Meur / kpl

Yllä mainittuja lukuja voi tutkailla: http://www.kaupunkiliikenne.net/hintoja.htm