Rädda Myran i Ekenäs / Pelastakaa Muurahainen Tammisaaressa

Johan Lindberg, Ekenäs

/ #12 Myrans säkerhetsrisker.

17.06.2013 11:03

Då Myrans framtid nu är hotad, har många föräldrar uttryckt sitt stöd för att bevara klätterställningen i Lejonparken. Under de senaste tre åren, har jag så gott som dagligen använt Myran som bas för min funktionella träning (MovNat), då motsvarande platser inte finns att tillgå på orten. Jag delar fullständigt åsikt med Sydspetsens miljöhälsa om säkerhetsriskerna. För det första, är avstånden mellan stödpunkterna vid förflyttningar så pass långa, att t.o.m. en vuxen person får svårt att ta sig säkert ner från Myrans rygg via sidorna. För det andra, blir stockarna hala som snor vid fuktig väderlek. Har lärt mig efter två misstag - jag tränar aldrig mera där när det är vått! I övrigt är Myran ett ypperligt träningsredskap, i synnerhet för vuxna. Hoppas verkligen att parkförman Jocke Mäkelä får en syl i vädret under planeringen av den nya klätterställningen, så att även de vuxnas klätterbehov tas i beaktande här i Ekenäs. Det är mycket hans förtjänst att karisborna fick sin Parkourpark. Fram för en en säker och utmanande Lejonpark där både barn och vuxna rör på sig!