Suomen markka takaisin

Vieras

/ #18 pitkiä tarinoita

07.04.2011 18:04

Euronhan yhdeksi kehutuksi puoleksi on sanottu, että se helpottaa matkailua muihin euromaihin. Samalla puhutaan ilmastonmuutoksesta... Ristiriita? Jos kerran ihmisten on säästettävä luontoa, miksi matkailua pitäisi ylensäkään helpottaa vieraisiin maihin? Kuten leijonamies 88:kin taisi tarkottaa, tuntuu väärältä hylätä oma valuutta, joka on taistelemalla saatu itsellemme. Itse synnyin vuonna 1992, eli täytin 10 vuotta samana vuonna kuin euro otettiin käyttöön. Vaikka en välttämättä paljoakaan muista markka-ajan hinnoista sun muista, muistan 10 markan kolikon tuntuneen hienommalta kuin nykyinen 2 euron kolikko. Nämä kolikothan ovat suurin piirtein samanlaisia, kun verrataan oman aikani 10 markan kolikkoa 2 euron kolikkoon. Tämä silti, vaikka 2 euron kolikon arvo pitäisi olla isompi kuin 10 markan kolikon. Nyt kun kerran suurella osalla EU-maista on yhteinen raha, niin koskakohan EU:hun mahtaa tulla yhteinen kieli? Tämä meni kenties saivartelun puolelle, mutta en oikein tahtoisi EU:sta kehkeytyvän mitään liittovaltiota taikka minkään muunkaan tyyppistä valtiota, vaan mielestäni korkeintaan tämmösenä kuin se nykyään on, mieluummin toki käännyttäisiin pois päin EU:sta, jos vaan suinkin mahdollista. EU:lta kerran tulee niin ihmeellisiä päätöksiä, kuten Voimariini -> Oivariini. Kyseinen levite ei kerran ole kokonaan voita, mutta onhan Oiva ihmisen nimi...? Ja eikös lakupiiputkin meinattu kieltää EU:n takia? Itsehän olen tykännyt lakupiipuista, mutta silti mun ei ole tehnyt hiukkaakaan mieli poltaa tupakkaa tai käyttää nuuskaa tai mitään muutakaan vastaavaa tehdä.