Tiibetin vapauttaminen

Adressin tekijä

/ #5 Adressi on mielipide-ilmaisu, ei velvoite

18.01.2008 13:47

Adressin tarkoitus on osoittaa ihmisten mielipidettä Tiibetin tilanteen parantamisen puolesta,
ja miksei samalla laajemmin myös Kiinan ihmisoikeustilanteen parantamisen puolesta, koska se liittyy asiaan läheisesti.

Adressin yhteydessä mainitut ostoboikotit ja esim. Olympialaisten boikotointi oli ajateltu muiksi mahdollisiksi lisäkeinoiksi, adressin LISÄKSI.
Eli niitä voisi erilliset yksittäiset tahot toteuttaa tapauskohtaisesti.

Eli itse adressin allekirjoittaminen olisi mielipiteen ilmaiseminen että ei yleensä hyväksy Kiinan yhteiskunnan harjoittamia sortotoimia Tiibetissä (taikka Kiinassa itsessään).

Eli en siis tarkoittanut että jokaisen adressin allekirjoittaneen henkilön pitäisi sitoutua boikotoimaan kaikkia kiinalaisia tuotteita tai muuta yhteistyötä, taikka tulevia Olympialaisia.
Sellaista olisi jo käytännössä epärealistista vaatiakaan.
Mutta yksilökohtaisesti tietenkin voi toimia, kuten tuoda mielipiteensä esiin esim. Olympialaisten yhteydessä.

Eikö se ole hieman erikoista että tällainen kansainvälinen tapahtuma, johon osallistuu useat maat, ympäri maailmaa, - suostutaan järjestämään maassa joka on aktiivinen miehittäjävaltio ja muutenkin monin tavoin loukkaa ihmisoikeuksia?

Jokuhan tuossa jo viittasi olympialaisiin Natsi-Saksassa.
Näinkö muu maailma voisi ummistaa silmänsä toistamiseen.

Siis jokainen ihminen voi ilmaista mielipiteensä asiasta tällä adressilla,
ja jokainen ihminen voi erikseen teoillaan muulla tavoin vaikuttaa asiaan jos haluaa ja on siihen jonkinlainen käytännön mahdollisuus.

(Kuten nyt esim. Urheilupiireissä luulisi olevan. Mutta jos jokaiselle urheilijalle on tärkeämpää henkilökohtainen voitto ja palkintorahat, niin sittenhän ei mitään tapahdu. Mutta luulisi tuon tason urheilijoilla olevan muutenkin niin suuret tulot, että olisi varaa ottaa riski ja ilmaista mielipiteensä tällaisessa asiassa.)