Pro Sideby/Siipyy - Kilgrund - Skaftung

Honkajoki

/ #16 Osui...pakko vastata

24.01.2008 23:38

Sairaalatoiminnan loppuminen on kaupunkilaisille iso menetys. Siitä olen samaa mieltä. Mutta kaikki muu, mitä Merja Hämäläinen kirjoitti, niin olen siitä täysin eri mieltä.
Mökkiläiset käyttää niitä palveluja mitä kaupungista löytyy esim. ruoka-, vaate-, kenkä-, kirjakauppa, pitsapaikka, huoltoasemapalvelu, korjausapupalvelut. .ym. Näihin palveluihin ei kuluteta paikkakunnan verorahoja, vaan ne auttavat pitämään yritykset monipuolisina ja tarjontaa yllä. Jos mökkiläinen sairastuu, hän menee kotiin ja käyttää oman asuinpaikkakuntansa sairaalapalveluja. Jos tulee hätätapaus ja joudutaan käyttämään paikkakunnan terveyskeskusta, silloin terveyskeskus laskuttaa asiakkaan asuinpaikkakuntaa.. Joten huoli on turha.

Eläkeläisten muuttaessa paikkakunnalla verotulotkin siirtyvät tulijoiden mukana asuinkuntaan.
Eläkeläiset myös kuluttavat ja tuovat vaurautta. Tämä mahdollisuus pitäisi hyödyntää ja on se sielläkin tiedostettu.
Tässä ote kaupunginjohtajan katsauksesta 2008
”Sairaalamäki laitoksineen on kaupungille ja ympäristölleen huomattava potentiaali mm. geriatrian ollessa vain yksi tulevaisuuden mahdollisuus. Väestön ikääntymisestä voidaan tehdä myös kilpailuetu. Lakisääteisten palvelujen lisäksi yli 64-vuotiaat tarvitsevat ja käyttävät paljon palveluita. Tällä on selvä työllistävä vaikutus.”

Ydinvoimalan kannattajat Kristiinankaupungissa, unohtavat ne ihmiset ja heidän mielipiteensä, jotka asuvat suunnitellun ydinvoimalan läheisyydessä. Kristiinankaupungista on pitkä matka suunnitellulle ydinvoimalan paikalle.
Tämä luonto on lainassa lapsiltamme ja he lainaavat sen taas omilta lapsiltaan.