Luoman seisake on säilytettävä

Sarianna Jylhä-Matilainen

/ #14 Re: Påståenden som borde bemötas:

22.09.2013 17:13

#13: Dage - Påståenden som borde bemötas:

Kiitos tästä joukkoliikennesuunnttelijan kommentista.

Tuossa on nyt kuitenkin muutamia asioita, jotka kaipaavat huomiota. Ensinnäkin tietenkin se, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta pitäisi nykyaikana pikemminkin lisätä kuin haitata sitä. Olemassa olevan seisakkeen lopettaminen tulee haittamaan merkittävästi luomalaisten julkisen liikenteen käyttöä ja lisäämään henkilöautoliikennettä pääkaupunkiseudulla. Kaavailtu bussi Kauklahteen kulkisi saamieni tietojen mukaan ainoastaan arkisin kello 6.30-22.00 välillä. Se ei tule millään muotoa korvaamaan nykyistä lähijunaa. Kunta on tosin myös vitkutellut kaavoituksessa useita vuosia ja lykännyt Luoman osayleiskaavan valmistumista jatkuvasti. Nyt tällä hetkellä on kuitenkin meneillään useita kaavahankkeita, jotka luovat lähivuosina sitä tarvittavaa kysyntäpohjaa Luoman seisakkeelle huomattavasti. Luomalaiset joutuvat erittäin eriarvoiseen asemaan, jos ajatellaan esimerkiksi autoverokäytännön uudistamista tai ruuhkamaksuja. Pääkaupunkiseutulaisena on vaikea hyväksyä joutuvansa tulevaisuudessa maksamaan samoja maksuja kuin esimerkiksi masalalaiset, vaikka kaikki tarpeet kattavaa joukkoliikennettä Luomassa ei edes olisi.

U-junan pysähtyessä Luomassa matkan "aikahaitta" on todellisuudessa yhden minuutin mittainen per matka. Se ei tosiaankaan ole merkittävä kenenkään matkustajan matka-ajassa. Sen sijaan luomalaisten matkustajien matka-aika lisääntyy syöttöliikenteen vuoksi vartin verran. Sillä alkaa jo jotain merkitystä ollakin. Lisäksi kun U-juna lopetetaan, alkaa S-juna seisahtua Jorvaksen ja Tolsan pysäkeillä, joten S-junan matka-aika siis pikemminkin lisääntyy entisestään. Ainakaan kirkkonummelaisille siitä ei siten ole hyötyä. Myös tasoristeys jää olemaan, pysähtyivät siinä junat tai eivät. Junat siis joutuvat ajamaan siinä 80 km/h niin kauan kuin se siinä on.