Tupakka laittomaksi

Kalle Laukkanen

/ #3

20.03.2008 13:58

Tässähän nyt ovat ristiriidassa pari asiaa:

Poliittinen linjanveto. Valtiolla tulisi olla selkeä linja, jossa ei ole epäloogisuuksia. Tässä nyt väitetään niin olevan (en kiistä enkä myönnä). Tässä tulee sitten eteen kysymys, kumpaan suuntaan linjaa pitäisi korjata? Pitäisikö kannabis laillistaa vai tupakka kieltää vai sekä että? Ensimmäinen viittaisi vapaaseen linjaan, joka antaa vastuuta ihmisille, toinen kovempaan linjaan, jossa valtio tietää ihmisiä paremmin mikä ihmisille sopii, ja kolmas nykyisen linjan virtaviivaistukseen.

Vakiintuneen asian muuttaminen. Tupakka on erittäin vakiintunut aine. Sen saaminen laittomaksi olisi erittäin vaikeaa, kansalaistyytymättömyys laskisi, ja laittomuus tuskin auttaisi mitään, kuten jo yllä mainittiin. Ja toisaalta, kannabista vastaan ihmisten mielipide on niin suuri että sen laillistaminen on myös hankalaa.

Tässä siis ollaan historian takia jääty loukkuun jossa looginen lainsäädäntö on mahdotonta. Loogisesti ajatellen näin ei saisi käydä. Johtopäätös? Ihmiset eivät ajattele yleisesti ottaen loogisesti, vaan "perstuntumalta". Tupakka on melko ok, kaikkihan sitä polttavat. Kannabis on Paha huume, onhan se laitonkin. Ei riitä että kansanedustajat lukevat asioista, ihmisiä pitäisi myös valistaa niistä. Ongelma on, että valtio ei välttämättä edes katso kovin hyvällä valistusta joka poikkeaa sen nykyisestä linjasta.

Noin, eiköhän siinä ollut asiasta sopivan neutraali katsaus.