Tupakan myynti laittomaksi

Ossi Viljakainen

/ #2 Täysin järjetön ehdotus -> Räjähdysmäinen pimeiden markkinoiden synty!

08.04.2008 13:06

Tupakan myynnin kieltäminen johtaisi tupakan myynnin siirtymiseen pimeille markkinoille. Tupakkaa myytäisiin toreilla, katujen kulmissa, asemien hämyisissä nurkissa. Tupakkaa diilattaisiin koulujen käytävillä, urheilupaikkojen vessoissa, valtateiden levähdyspaikoilla. Massiiviset tupakasta saatavat verotulot menetettäisiin, terveysongelmien säilyessä ennallaan.

Suomessa on kokemusta alkoholin kieltolaista. Ennen lain säätämistä kuviteltiin, että kieltämällä alkoholi, sen käyttö saadaan minimoitua tai loppumaan kokonaan. Alkoholin kieltolain seurauksena alkoholin käyttö lisääntyi ja siirtyi miedoista alkoholeista pirtuun, jonka kauppa ja salkuljetus kukoisti. Syntyi pirtuparoneita, jotka ostivat pirturahoilla kartanoita, linnoja ja palatseja. Alkoholin kieltolain valvomiseen upposi massiiviset määrät veronmaksajien varoja, toimimattoman, tehottoman ja tarkoitustaan vastaan toimivan lain voimistamiseksi.

Nykyisin malliesimerkkinä kieltolaista on huumeiden kieltolaki. Huumeiden käyttö on jatkuvasti lisääntynyt, eikä huumeiden käyttöä ole niiden käytön ja myynnin kiellosta huolimatta ole saatu vähenemään, päin vastoin. Niissä maissa joissa noudatetaan tiukkaa huumepolitiikkaa, käyttö ja siihen liittyvät ongelmat kasvavat jatkuvasti. Sen sijaan maissa, joissa käytöstä ei rangaista ja mietoja huumeita on laillisesti saatavilla, käyttö on ollut jatkuvasti laskussa.

Tupakan kieltolailla ei saavuteta esitettyjä tavoitteita. Sen sijaan tupakan kieltolaki siirtäisi vaarallisen ja runsaasti terveyshaittoja aiheuttavan tupakan valvotuista myymälöistä mafialle, huumediilereille ja parkkipaikkojen trokareille. Tupakan laatu laskisi ja sen sekaan päätyisi entistä vaarallisempia kemikaaleja. Terveyshaitat moninkertaistuisivat, rikollisuus lisääntyisi, lainkuuliaisuus murenisi ja valtion kustannukset hallitsemattomana rehottavan tupakan laittoman kaupan kitkemiseen nousisivat tähtitieteellisesti.