Tupakan myynti laittomaksi

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Tupakan myynti laittomaksi.

Joni Rantanen
Espoo

08.04.2008 07:06

Sorry for disturbing, mutta luuletko että tää menis läpi? No ei todellakaan :D
Mieti nyt vähän. Valtio saa 'OK massit siitä viel että me 'alemmat arvot' poltetaan sitä syöpäkäärylettä. Miettikääpä sitä.
Ossi Viljakainen

#2 Täysin järjetön ehdotus -> Räjähdysmäinen pimeiden markkinoiden synty!

08.04.2008 13:06

Tupakan myynnin kieltäminen johtaisi tupakan myynnin siirtymiseen pimeille markkinoille. Tupakkaa myytäisiin toreilla, katujen kulmissa, asemien hämyisissä nurkissa. Tupakkaa diilattaisiin koulujen käytävillä, urheilupaikkojen vessoissa, valtateiden levähdyspaikoilla. Massiiviset tupakasta saatavat verotulot menetettäisiin, terveysongelmien säilyessä ennallaan.

Suomessa on kokemusta alkoholin kieltolaista. Ennen lain säätämistä kuviteltiin, että kieltämällä alkoholi, sen käyttö saadaan minimoitua tai loppumaan kokonaan. Alkoholin kieltolain seurauksena alkoholin käyttö lisääntyi ja siirtyi miedoista alkoholeista pirtuun, jonka kauppa ja salkuljetus kukoisti. Syntyi pirtuparoneita, jotka ostivat pirturahoilla kartanoita, linnoja ja palatseja. Alkoholin kieltolain valvomiseen upposi massiiviset määrät veronmaksajien varoja, toimimattoman, tehottoman ja tarkoitustaan vastaan toimivan lain voimistamiseksi.

Nykyisin malliesimerkkinä kieltolaista on huumeiden kieltolaki. Huumeiden käyttö on jatkuvasti lisääntynyt, eikä huumeiden käyttöä ole niiden käytön ja myynnin kiellosta huolimatta ole saatu vähenemään, päin vastoin. Niissä maissa joissa noudatetaan tiukkaa huumepolitiikkaa, käyttö ja siihen liittyvät ongelmat kasvavat jatkuvasti. Sen sijaan maissa, joissa käytöstä ei rangaista ja mietoja huumeita on laillisesti saatavilla, käyttö on ollut jatkuvasti laskussa.

Tupakan kieltolailla ei saavuteta esitettyjä tavoitteita. Sen sijaan tupakan kieltolaki siirtäisi vaarallisen ja runsaasti terveyshaittoja aiheuttavan tupakan valvotuista myymälöistä mafialle, huumediilereille ja parkkipaikkojen trokareille. Tupakan laatu laskisi ja sen sekaan päätyisi entistä vaarallisempia kemikaaleja. Terveyshaitat moninkertaistuisivat, rikollisuus lisääntyisi, lainkuuliaisuus murenisi ja valtion kustannukset hallitsemattomana rehottavan tupakan laittoman kaupan kitkemiseen nousisivat tähtitieteellisesti.
jouni saukko
alajärvi

#3 höpönlöpö

08.04.2008 14:08

tuolla ajattelu tavalla kaikki huumeet ja lääkkeet kioskille myyntiin ettei tartte kadulla kaupitella. muutenkin jos tupakka ois laitonta ja sen polttamisesta sais sakot niin varmasti vähentäis tupakointia ja terveyshaittoja.
mun mielestä ehdotus on hyvä!!!
Samuli Rask
Adressin tekijä

#4 Aika vähän on odotuksia minullakin

08.04.2008 15:44

Ei ole paljoa uskoa tähän asiaan minullakaan. Se vaan on ihmeellistä näinkin merkittävä terveydelle haitallinen tuote on sallittu!

Kumpi tuottaa enemmän?
1.Se että tupakka poistuisi niin myös kalliit terveydenhoitokustannukset vähenisi. Asiasta voisi laittaa tilasto jostakin ja kustannuksia yms kun kerkiin alkaa kaivelemaan. Aika paljon myös ihmisiä pysyisi pitempään tuottavina eivätkä ainakaan sairastu tupakan aiheuttamiin sairauksiin.
Harva meinaan selviää koko elämänsä tupakkaa polttaneena terveenä siitä.
Jatkuva nuha, astma, copd, sydän- ja verisuonisairaudet alentaa suorituskykyä..

2.Se että tupakka myydään ja valtio saa verotuloja.

Vois asialle kyllä jotain tehdä, kunhan nyt saadaan se metro ensin, musiikkitalo yms :) niin on herroilla taas aikaa miettiä jonninjoutaviakin.