Kiinan turkistarhaus inhimillisemmäksi

Hanna Mäkinen

/ #9 Pitää meidänkin pitää ääntä!

02.05.2008 02:25

On toki totta, että adressin taustoittamiseen voisi nähdä enemmänkin vaivaa ja hankkia kritiikkiä paremmin kestävää materiaalia.

En kuitenkaan käsitä, millä tavoin eläinten huonosta kohtelusta moittiminen vaikeuttaa ihmisoikeuksien parantamista. Eikö kyse ole lopulta samasta asiasta - elämän kunnioittamisesta? (Eipä ole muuten valinta eläimen ja ihmisen välillä minullekaan hankala, jos kyseessä on oma koirani ja joku randomi tuntematon niistä 6 miljardista, joita on kyllä ihan tarpeeksi ilman sitä yhtäkin.)

Adressin pointti on kuitenkin mielestäni selvä: stoppi tällaiselle sairaalle hulluudelle. Ei pidä missään nimessä ruveta ajattelemaan, että vaikeneminen auttaisi jotain.

Ja mitä tulee siihen, että "Kiinan päättäjät eivät kuuntele Suomea ja tämä on mitätön pikku adressi", niin kuule kaiken takana on aina ihminen! Ja kuten Harry Sileoni totesikin, jos tästä kuuluu kaikkialta maailmasta, painaa se meidänkin äänemme sen osansa. Ja ihan poliittisella tasolla Suomi voisi (jos tahtoa löytyisikin) ajaa tätä asiaa esim. EU:ssa ja kun mennään isompiin kansainvälisiin tahoihin, niin saattaisi sille ehkä joku Kiinassakin lotkauttaa korvaansa.

Tietenkin myös ihmisoikeustilanteeseen on yritettävä vaikuttaa, mutta ei se tarkoita sitä, että huonolta eläinoikeustilanteelta pitäisi sulkea silmänsä!