MAKSUTON HSL-MATKAKORTTI PALAUTETTAVA VAMMAISILLE

Kallion virastotalo
Toinen linja 4 A, nh. 1
00530 HELSINKI

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 21.1.2014 kokouksessaan äänin 6–5 kaupunginvaltuuston hyväksymän talousarvioraamin mukaisena sopeuttamistoimenpiteenä sen, että vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain ja sosiaali-huoltolain nojalla kuljetuspalvelua saaville henkilöille annettavien maksuttomien Helsingin seudun liikenteen (HSL) matkakorttien käytöstä luovutaan v. 2014. (02/21.01.2014 Päätöstiedote)

Yhdistyneiden Kansakuntien vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa todetaan mm.: ”Koko väestölle tarkoitetut yhteiset palvelut ja järjestelyt on oltava vammaisten saa-tavissa yhdenvertaisesti muiden kanssa. Niitä on sovitettava vammaisten tarpeisiin. Vammaisille on varmistettava mahdollisimman itsenäinen liikkuminen kohtuulliseen hintaan. Tämä tulee turvata esimerkiksi erilaisten apuvälineiden ja avustajien tuella… Vammaisilla on oikeus osallistua yhteis-kunnan toimintaan yhdenvertaisesti muiden kanssa.”

Tehty päätös, joka poistaa vammaisilta ihmisiltä oikeuden maksuttomaan joukkoliikenteeseen, on luonteeltaan syrjivä. Se rajoittaa vähävaraisten, vaikeavammaisten ihmisten liikkuvuutta ja näkyvyyttä sekä osallisuutta yhteiskunnassa. Ei kukaan valitse itse synnynnäistä vammaisuuttaan. Ihmisoikeudet koskevat myös vammaisia ihmisiä. Kuka vaan meistä voi vammautua vakavasti äkillisesti?

Helsingin päättäjät ovat julmia napatessaan vaikeavammaisilta tuplaedun nimissä oikeuden maksuttomaan joukkoliikenteeseen. On epäoikeudenmukaista karsia puolustuskyvyttömien ja niukkaa kansaneläkettä saavien ihmisten etuja. Heidän tulotasonsa (736 €/kk) jää reilusti alle EU:n köyhyysrajan. Suomessa köyhyysraja on 1 080 euroa.

Vaikeasti kehitysvammainen poikani, (Dg: Syndroma Down, s. 1990), on yksi tästä valitusta ja vähätuloisesta vammaiskansasta. Aikuinen poikani tarvitsee ympäri vuorokauden aikuisen ihmisen ohjausta ja valvontaa suoriutuakseen kaikista arjen normaaleista rutiineista. Hän ei kykene liikkumaan itsenäisesti julkisilla liikennevälineillä. Poikani ei osaa lukea ja kirjoittaa. Hän ei myöskään ymmärrä, mitä Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätös merkitsee käytännössä hänen koh-dallaan.

Poikani nauttii tavallisen helsinkiläisen tapaan kulttuurista, matkailusta, retkistä luonnossa ja sukulaisilla käymisestä. Pääosin hänen liikkumisensa yhteiskunnassa on tapahtunut julkisilla liikennevälineillä. Tuolloin hänellä on ollut mahdollisuus kohdata itselle ulkopuolista maailmaa ja normaaleiksi luokiteltuja ihmisiä. Samalla normaaleiksi luokitetuilla ihmisillä on tarjoutunut vastaavasti mahdollisuus kohdata vammainen ihminen. Pojalleni on myönnetty ainoastaan yhdeksän yksisuuntaista taksimatkaa kuukaudessa. Taksia on hyödynnetty asioimisissa, joissa julkisen liikenteen käyttö on poikani kannalta ongelmallista. Entä miten toimitaan nyt sen jälkeen, kun kuukauden taksikiintiö on käytetty?

Maksuttoman HSL-matkakortin poistaminen merkitsee poikani kohdalla matkakustannusten mo-ninkertaistumista. Joudumme anomaan tämän vuoksi hänen taksimatkojensa tuplaamista. Tämä taas tarkoittaa käytännössä kaupungille aiheutuvien matkakulukorvausten merkittävää nousua. Päätös tulee HSL-kortin säilyttämistä kalliimmaksi sekä vammaisille ja ikäihmisille että kaupungille, kun matkat pitää tehdä vain taksilla.

Helsingin sote-lautakunnan päätös maksuttoman matkakortin poistamisesta osoittaa vertaansa vailla olevaa raukkamaisuutta. Kaikilla ihmisillä pitäisi olla oikeus osallistua tasavertaisena jäsenenä yhteiskunnan toimintaan niin, että heidän yksilöllinen avuntarpeensa huomioidaan. Vammaisten osallisuus yhteiskuntaan on myös osallisuutta joukkoliikenteen käytössä. Kunnan velvollisuus on tukea ja edistää vammaisten oikeutta elää ja liikkua sekä elää muiden kanssa ihmisarvoista elämää.

Päätöstä tehdessä ei ole kysytty asukkaiden (helsinkiläisten vammaisten ja vanhusten tai heidän omaistensa) mielipidettä maksuttoman HSL-matkakortin poistamisesta. Kunnallislain 27 § mukaan valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan esim. selvittämällä asukkaiden mielipiteitä ennen päätök-sentekoa.

Minä vaadin kehitysvammaisen pojan isänä, että maksuton HSL-kortti otetaan uuteen käsittelyyn Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnassa ja että se palautetaan helsinkiläisille vam-maisille ja vanhuksille.

Helsingissä tammikuun 30. päivänä 2014

Matti Laitinen