Hevosen teurastus helpommaksi ja kannattavammaksi

Eeva Linnainmaa
Hämeenkyrö

/ #17 Miettikää!!

24.06.2008 16:05

Ei oo hevosesta kivaa, jos sillä on esim. huonot jalat, mutta sitä ei voida lopettaa "koska mä en haluu luopuu siitä" syyn takia. Mä oon ittekki hevosharrastaja, mutta syön hevosenlihaa, koska hevosesta pidetään useimmiten hyvää huolta. Sitä harjataan ja paijataan, toisin kuin esim. nautoja tai sikoja, jotka asuvat suurissa rakennuksissa, eikä niistä pidetä huolta yksilöinä, vaan lajina. Meillä on lehmiä, joten olen jo tottunut menettämiseen. Jos mun oma hevonen olis jo vanha, niin mä veisin sen kyllä teuraaks, koska kaikilla on oikeus nopeaan ja kivuttomaan kuolemaan. En tykkää siitä (oma mielipide) jos hevosia pidetään sen takia elämänsä loppuun asti, koska sen omistaja ei ole valmis luopumaan siitä. Ihmisten pitäisi kaikkien ajatella, että se on luonnon laki. Ihmiset syövät eläimiä, ja eläimet toisiaan. Ei sille voi mitään. Ja jos mitään eläimiä ei teurastettaisi, vaan niitä pidettäisiin elämänsä loppuun asti, maapallo pursuaisi hevosia, nautoja, sikoja, kanoja, hirviä ym.

Luin jonkun kommentin, että hevosten kilpailuttaminen on turhaa, mutta mielestäni se ei ole niin. Esimerkiksi ravurit pitävät juoksemisesta, eli niitä ei siinä kiduteta. Samoin esteratsut pitävät hyppäämisestä, eli niitä ei pakoteta mihinkään. Kaikki hevosihmiset kyllä tietävät, mitä hevonen tarvitsee. Jossain tilanteessa on vain katsottava maailmaa eläimen silmin. Nähtävä sen tuska, ja tajuttava, että se on eläimelle parasta. Aika parantaa kyllä haavat. Joskus on vain aika päästää irti siitä rakkaimmastakin perhehevosesta.