Vetoomus kanien tuskallista lopettamista vastaan Helsingissä

Tiina Anttila
helsinki

/ #6 Kanihysteria

15.07.2008 13:14

Eiköhän ne kanit ole jo osa suomen luontoa haluttiin tai ei. Uskomattoman paljon aikaa ja rahaa tuntuu palavan tämänkin asian märehtimiseen; eivät ne nyt niin suuria tuhoja ole saaneet aikaiseksi. Tosi on, että kanit esim. Sörnäisistä jyystivät arvopuita siinä määrin, että osa niistä jouduttiin kaatamaan, mutta toisaalta esim. viereisen puistikon tuhot aiheutuivat täysin sääoloista eivätkä kaneista: Toissakesänä kuivui yleisiä puistoalueita pystyyn eikä siihen ollut kaneilla osaa eikä arpaa, vaikka julkisuudessa asti on yritetty kaikki Sörnäisten puistoalueiden tuhot laittaa kanien syyksi. Kun loputkin pensaat sitten kertaalleen leikattiin ja kanit ajettiin entisiltä asuinpaikoiltaan; ei enää kukaan eikä mikään siistinytkään nurmialueita jotka ovat nykyään ruokoamattoman näköisiä. On niistä mokomista siis jotain hyötyäkin; sen lisäksi että niiden touhuja on mukava seurata.
Jokin järjellinen keino kanikannan kurissa pitämiseksi pitänee miettiä ainakin valmiiksi jos ensi talvikin jää leudoksi. Jos talvella saadaan kunnon pakkasia, hoituu tuo 'kaniongelma' pitkälti luonnostaan - kuten jo monena vuonna aikaisemminkin.