Vetoomus kanien tuskallista lopettamista vastaan Helsingissä

Anja Lampio
Helsinki

/ #8 vedätystä

18.07.2008 17:04

Olen samaa mieltä kuin Tiina Anttila eli: "Uskomattoman paljon aikaa ja rahaa tuntuu palavan tämänkin asian märehtimiseen; eivät ne nyt niin suuria tuhoja ole saaneet aikaiseksi." Sörnäisissä jalavia toki kaadettiin reilu vuosi sitten, mutta jopa puisto-osasto on oppinut suojaamaan puita verkoilla. Ainakin jossain määrin... Ja mitkä ovat tuhot viime talven osalta, siitäpä en ole nähnyt mustaa valkoisella.

Media ja sen käyttämät asiantuntijat paisuttelevat kanituhoja ja syöttävät suurelle yleisölle paksuakin pajunköyttä. Esimerkki: Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä (lokakuu 2007) julkaistussa villikanijutussa oli useita selviä asiavirheitä. Kyseenalaisin väite oli sivun 81 kuvatekstissä: "Suloinen kani on maailman sadan pelätyimmän eläinlajin listalla." Itse kirjoituksesta käykin ilmi, että on kyse tutkijoiden sadan pahimman vieraslajin maailmanlistasta, jonne kanit ovat päätyneet "esimerkiksi hullumuurahaisen, ruskean puukäärmeen ja petovesikirpun seuraksi". Kyseisen listan löytää kuka tahansa netistä. Ja voi todeta, että listalla on myös kottarainen, kesyvuohi, kotikissa, villisika, taimen ynnä muita tuttuja lajeja. Eikä siellä ole lueteltu pelkästään eläimiä, vaan myös mikrobeja, sieniä ja kasveja.

MTV:n uutisissa esiintynyt ylipuutarhuri Pesu ei tietenkään mainitse, että Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa tihustelevat myös rusakot. Samoin kuin Oulun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa. Ja rusakko taas syö neljä kertaa niin paljon kuin kani. Onkohan kanin syömät kasvit jotenkin korvamerkitty? Puutarhuri Pipatti on itse kertonut Kirkko ja kaupunki -lehdessä, että hautakiviä kallistavat myös routa ja leudot talvet. TV-haastattelussa hän kertoi, että yksi hautakivi on aivan varmasti kanin kaatama. No tuokin näytti aivan ehjältä. Satanistit ovat muuten kaataneet ja rikkoneet sadoittain hautakiviä, Suomessakin.

Niinpä, järjen käyttö sallittu! Ja tarkistakaa aina ne tiedot.