Vetoomus kanien tuskallista lopettamista vastaan Helsingissä

Kalle Laukkanen

/ #14

23.07.2008 12:33

Tässä nyt ovat monet puhuneet että annetaan vain luonnon itse hoitaa tämä ongelma... mutta kaupungissa ei ole varsinaista luontoa. Kaupungissa ihminen on osa ympäristöä. Ja näin ihmiseltä kaivataan reaktiota ongelman tasapainottamiseen; on suorastaan epäluonnollista että eläinlaji (ihminen) antaa toisen lajin (kani) häiritä omaa elinympäristöään (aiheuttaen rahallista vahinkoa) puuttumatta siihen millään tavalla.

Jukka Lehto on mielestäni oikeassa; tämä suojeluvimma on pitkälti kanien söpöyden aiheuttama. Ihan vertailun vuoksi, en ole nähnyt ketään joka puolustaisi esimerkiksi hyttysiä, joita joka kesä tapetaan varmaan miljoonia täysin surutta. Toki määrä ei ole kaneihin verrannollinen, mutta tarkoitus on sama: ajaa eläinlaji välittömästä etäisyydestä pois (tämäkin tosin eroaa pitkälti: toisessa yhteydessä se on ihokosketus ja lähinnä erittäin väliaikaisesti, toisessa yhteydessä se on koko kaupunkiseutu ja toivottavasti pitkäaikaisempi ratkaisu). Hyttysethän eivät itsessään edes aiheuta varsinaista tuhoa, pelkästään väliaikaista kipua ja ärsytystä. Olen varma että jos ne olisivat söpöjä karvapalloja pian olisi joku vetämässä lakia läpi niiden läpsimisen kieltämiseksi. Monet puhuvat täällä eläinten tappamisen epäinhimillisyydestä... ettekö te itse ole sitten oikeasti tahallanne ikinä tappaneet esimerkiksi hyönteisiä? Ja jos olette, miten ne eroavat kaneista? Niitä on enemmän? Totta, mutta kanit aiheuttavat huomattavasti suurempaa haittaa tällä yhteiselollaan ihmisten kanssa. Ne eivät ole yhtä... söpöjä?

Eläinten tappaminen tuntuu raa'alta ja epäinhimilliseltä niin kauan kun puhutaan söpöistä karvaisisita olennoista, mutta jostain syystä selkärangattomia on jo paljon helpompi tappaa. Ilman mitään loogista selitystä. Sanoisin että tuo kumoaa jo kokonaan sen että eläinten tappaminen on epäinhimillistä... ihmiset vain samaistuvat enemmän olentoihin joiden ulkonäöstä pitävät.

Itse tappamisen suhteen... en ole asiantuntija, mutta ratkaisun tulisi olla tehokas ja ihmistä häiritsemätön... minulla ei ole mitään hajua onko koko kanikanta edes miten luonnollinen vai kokonaan ihmisen aiheuttama (kuten joku kanien puolustaja itseasiassa vihjasi). Tosiaan, kanien tappaminen voi tuntua pahalta, mutta siinä on kyse lähinnä epäloogisesta tunteellisuudesta (kuten jo perustelin). Kauniita asioita on vaikea tuhota. Tässä ovat nyt vastakkain kauniit karvapallot ja niiden aiheuttamat rahalliset kustannukset... ja on punnittava kumpi on tärkeämpää.

Anne Oksasen viimeisen rivin kommentti tosiaan paljastaa kanien puolustajien luonteen... söpö laji joka aiheuttaa tuhoa on ok, epäsöpö laji joka aiheuttaa tuhoa on Saatanasta.