Vetoomus kanien tuskallista lopettamista vastaan Helsingissä

Kalle Laukkanen

/ #16

23.07.2008 21:57

Anja Lampio, tuo on sitä todellista eläinystävyyttä, jonka perusteella asiaan tulisikin löytää jokin toinen ratkaisu. Tuollaisia todellisia eläintensuojelijoita ei vain ole kovin montaa.. mutta kaltaisesi ihmiset saavat mielestäni vedota tappamisen epäinhimillisyyteen. Monilla on tuossa tosiaan logiikkavirhe.

Mietin itse asiaakin mutta törmään joka päätelmässä siihen etten tunne asiasta tarpeeksi faktoja. Mistä kanit ovat lähtöisin, muualta luonnosta vai kaupunkilaisten lemmikkihäkeistä? Miksi ne pysyvät kaupungissa? Onko kaupungissa kasveja joita kanit "saavat" syödä, eli auttaako suojeltavien alueiden verkottaminen tässä mielessä? Eli saavatko kanit siis jäädä kaupunkiin? Jos eivät, niin pystyvätkö ne elämään muualla vai saako tämäkin keino aikaan kuoleman? Ja jos ne pystyvät elämään muualla, mikä on niiden vaikutus vapaampaan ekosysteemiin?

Jos ongelma on alunalkujaan ihmisen aiheuttama niin on toisaalta epäinhimillistä (toisaalta perustelujeni mukaan riippuu eri ihmisistä) tappaa kanit tai jättää ne kuolemaan, ja toisaalta epävastuullista ajaa ne muualle. Kaipaisin nyt asiaa enemmän tuntevilta vastauksia, mitä kaneille tapahtuu kun sovelletaan noita enemmän inhimillisä ratkaisuja (olettaen että ne toimivat halutulla tavalla)?