Vetoomus kanien tuskallista lopettamista vastaan Helsingissä

Riina Kukkonen
Tukholma

/ #17

24.07.2008 22:46

Villikanit ovat peräisin niistä lemmikaneista/kesykaneista jotka ovat päästetty luontoon.
Kanit pysyvät kaupungeissa monestakin syystä, ihmiset ruokkivat niitä, niillä ei ole paljoakaan muita vihollisia kuin ihminen, ruuan saanti on helpompaa kuin muualla, ruohokentät ja omenapuut ym.
Kanit saavat syödä tietenkin ruohoa mutta mielestäni myös pajujen ja muiden "pikkupuiden" runkoja ja oksia. Ja siksi kannattaakin suojata ne kasvimaat ja puut joihin ei kanien haluta koskevan. ja verkottaminen (kun se tehdään oikein on ainoa oikea suojauskeino syömävaurioita vastaan).

Kanit eivät luultavammin "sotkisi" ekosysteemiä jos olisivat muualla kuin kaupungissa mutta luultavasti kannat häviäisivät nopeasti kokonaan kun luonnolliset viholliset pääsisivät kaneihin käsiksi. Ja kanien siirtäminen olisi erittäin vaikeaa ja stressaava kaneille.
Monet biologit ovat sitä mieltä että luonto pitää kyllä huolen siitä että kannat pysyvät aisoissa.

Itse olen sitä mieltä että kanien tappaminen ei ole kestävä ratkaisu koska kanikantoja ei pysty hallitsemaan niitä vähentämällä jos haluaa välttää jokavuotiset tappotalkoot. Parempi on jos käytetään "lempeitä" keinoja siten että syömä ja kaivausvauriot eivät tuhoaisi arvokkaita puita, puistoja tai hautausmaita. (lisää tietoa voi lukea vkvs.se)