Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

res.matr.

/ #32869 "Krooninen tartunta" ei ole ainakaan mikään tautiopin käsite...

28.03.2014 01:12

#32857: Hiv on homojen kansantauti eli krooninen tartunta joka ei lähde pois. - Re: Re:

Ensinnäkin AIDS:in parantumattomuus (...vielä nykylääketieteen keinoin) on maailmalla  kyllä tiedetty ilman THL:kin. Toiseksi olisi kyllä mielenkiintoisempaa nähdä niiden ,saantitavan mukaan eriteltyjen, tartuntatilastojen luvut ihan  suoraan lukuina ,eikä minään prosenttilaskutehtävinä.SETA ry. aloitti Suomessa uraauurtavan työn AIDS valistuksessa jo 1990-luvulla ja kyllä aiheesta on puhuttu ja kirjoitettu aivan valtavat määrät.

Uskoisin ,että homoseksuaalit  ovat paremminkin n.40 kertaa muuta väestöä valistuneempi ja varovaisempi ryhmä-jos siis jotain ovat  tuon 40 x enemmän kuin muut  ...

Mikset mainitse lainkaan suonensisäisten huumeidenkäyttäjien osuutta ? Miksi niiden tartuntojen määrää osoittavat  luvut loistavat tuosta esimerkistäsi kokonaan poissaolollaan?

Outoa että puhut ´kansantaudista´ mutta sitten kuitenkin rajaat sen koskemaan lähinnä n.3 %:a väestöstä. Aikanaan, ennen sotia, tuberkuloosia pidettiin ns. ´kansantautina´ ja silloin siihen oli tietysti aihettakin ,(joskin ´kansan´käsite oli tuolloin hyvinkin toisenlainen ,kuin nykyisin) mutta nykyään  kyllä puhutaan lähinnä vain  kansansairauksista ja yleensä silloinkin vain jonkun tietyn alueellisen , kantaväestön geeniperimäkartoituksen pohjalta (esim.ns.Pohjois-Karjala projekti)

Kansansairauksina pidetään nykyään  esim. diabetesta, sepelvaltimotautia yms .tarkkaan esiintyvyyden perusteella luokiteltuja, jostain tietystä perimästä johtuvaan altistumiseen  selvästi liittyviä sairauksia`

´Kansantauti´ käsite sensijaan ja koko tuo nimityskin on jo vanhentunutta terminologiaa tai sitten pelkästään epävirallisen puhekielen ilmaus Tällä palstalla sen käyttö on ollut pelkästään leimaavaa ja vain  siinä tarkoituksessakin esitettyä.

Kuinka monta AIDS:iin sairastunutta muuten  tunnet itse henkilökohtaisesti?  Itse tunnen vain yhden ihmisen ,jolla on tuo sairaus. Hän on erään ystäväni äiti ja melkein 70-vuotias.Muista tapauksista en asuinpaikkakunnallani ole kuullutkaan.-en nyt, enkä aikaisemminkaan. Sen  verran voin sinulle asuinpaikkakunnastani kertoa, että se on sentään  n.30.000:n asukkaan kaupunki Etelä-Suomessa (...tämä siitä riittäköön tiedoksi), joten ihan 1930-luvun tuberkuloosiepidemiaan rinnastettavasta taudista ei todellakaan ole kysymys.Ei hoidon osalta, eikä levinneisyydeltään.

Ystäväni äiti sai tartuntansa ulkomaanmatkaltaan jo yli 20 vuotta sitten ja elää ja asuu kotonaan omakotitalossaan vieläkin.

AIDS on silti,ilman muuta ,aina vakava sairaus. Jos et osaa kirjoittaa siitä asiallisesti ,etkä ole  lainkaan perehtynyt siihen, niin parempi kaikille olisi ettet kirjoittaisi siitä ollenkaan.Uskon ja tiedän ,että tämä on myös kaikkien siihen sairastuneiden toivomus heidän taudistaan kirjoittaville.Sinulle se on pelkkä nimimerkki,täällä ajamasi asian tunnus,tai  sen iskulause.Sellaisesta käytöstä on kaikki asiallisuus aina kaukana.