Emme lopeta Helsingin Yhtenäiskoulua YNK

vieras

/ #14 Kritiikkiä Yhtenäsikoulun säilyttämistä vastaan

16.04.2014 15:18

Vaikka Yhtenäiskoulussa on paljon hyvää on kohtuuden nimissä myös esitettävä kritiikkiä koulun säilyttämistä vastaan

1. Pisa-testien tulokset ovat reilusti alle kaupungin keskiarvon, vaikka lapset ovat kantasuomalaisia eikä koulu ole oikeutettu PD-tukeen.
2. Lukio ei ole houkutteleva, vaan sinne pyritään yhdellä alhaisimmista keskiarvoista ja oppimistulokset ovat heikommat kuin muissa lukioissa, joihin pyritään alhaisella keskiarvolla vrt. Maunula. Ylioppilaskirjoitusten tuloksissa ollaan vuodesta toiseen viimeisinä. Kaupungissa on myös muita lukioita, jotka kantavat vastuun heikommin menestyneistä. YNK kanna mitään erityisvastuuta asiasta.
3. Yhtenäiskoulun oppilaista suurimmalle osalle löytyisi lähempää toinen koulu. Yhtenäiskoulu olisi lähin koulu vain noin sadalle lapselle ja heillekin lähikouluun olisi alle kaksi kilometriä.
4. Yhtenäiskouluun hakeudutaan alueilta, joissa on paljon maahanmuuttajia. Yhtenäiskoulun oppilaspohja on poikkeuksellisen kantasuomalainen Helsingissä.
5. Mainostettu 12-vuotinen koulutaival on oikeasti hyvin harvinainen. Lähtökohtaisesti lukioon menee n. 60% ikäluokasta. Tämän vuoksi jo matemaattisesti 40 % ei jatka. Lisäksi moni yhtenäiskoululainen valitsee paremman lukion.
6. Yhtenäiskoulupedagogiikka kannattaa ihmisten ja asuinalueiden tasa-arvoa, Yhtenäiskoulu ei sitä tee vaan päinvastoin se tukee asuinalueiden segrekaatiota.
7. Yhtenäiskoulun merkittävä pedagoginen historia on katkennut jo vuosia sitten. Koulusta ei ole lähtenyt mitään erityisiä pedagogisia innovaatioita vuosikymmeniin. Koulun pedagogiikka ei ole sen parempaa tai huonompaa kuin muissakaan kouluissa.
8. Asuinalueiden tasa-arvon näkökulmasta on kummallista, että hyvinvoivassa Käpylässä on kilometrin säteellä toisistaan kaksi koulua. Kaupunkilaisten tasa-arvon perusteella kaksia kouluja asukkaiden mieltymysten mukaan tulisi rakentaa kaikkiin kaupunginosiin, erityisesti jos kaupunginosan toisella laidalla on maahanmuuttajia tai muita PD-rahaa saavia.
9. Jos Yhtenäiskoulun vanhemmissa ei olisi niin paljon toimittajavaltaa käyttäviä, koulu olisi lopetettu jo aiemmin. On mielenkiintoista nähdä riittääkö kaupungin päättäjillä selkärankaa edelleenkään lakkauttaa koulua vai investoidaanko vanhentuneeseen koulurakennukseen kymmenen miljoonaa, jota rahaa tarvittaisiin muualla kaupungissa paljon kipeämmin.