Emme lopeta Helsingin Yhtenäiskoulua YNK

Nimim. 14

/ #20 Pisa-tulokset ja nimimerkit

17.04.2014 12:17

Pisa-tulokset, kuten myös hyvinvointikartoitukset ja muu data ovat koulukohtaisia. En väittänyt, että tulokset olisivat alle KOKO muun kaupungin. Yhtenäiskoulun johto voi eri vuosien datan julkaista halutessaan tai antaa sen koulunpuolustajien käyttöön. Toisaalta on myös pedagoginen ratkaisu jättää arviointitietoa julkaisematta. Itse arvostan sitä yleisesti. Kuitenkin olisi oleellista, että päättäjillä olisi tällaisetkin tiedot käytössään tunnepohjaisen informaation lisäksi.

Edellisessä kouluverkkotarkastelussa minä (nimim. 14) esiinnyin omalla nimelläni, ja osallistuin ihan suulliiseenkin keskusteluun. Mutta koska Käpylä on kylä, jossa kaikki tuntevat toisensa tästä oli myös ikäviä ja epäasiallisia seurauksia itselleni ja läheisilleni. Tällä kertaa en halua sitä riesaa. Suurin osa tuntemistani alueen aikuisista on mukaavaa ja aikuista porukkaa eikä sorru ylilyönteihin.

Kaikissa kouluissa on koulukiusaamista, myös pienissä kouluissa. Yhtenäiskoulustakin on jouduttu lähtemään koulukiusaamisen vuoksi, jota ei ole saatu loppumaan. Tapauksia on ollut myös toiseen suuntaan. Nämä eivät ole relevantteja kouluverkosta päättämisen perusteita. Helsingissä on monta koulua ja vaihtoehtoja sillon kun koulu ei saa kiusaamista hallintaan. Valitettavasti käytäntö on usein se, että kiusaajat jäävät ja kiusattu lähtee.