Lisää rahaa nuorisotoimintaan

seppo körkkö
ivalo

/ #3 Elämää on ympäri maata...

04.10.2008 11:59

Kiintoisa keskustelu alkamassa... Näyttää painottuvan Hesaan, joten lienee paikallaan muistuttaa, että nuorisotyötä tehdään Nuorgamista Hankoon. Itse asia on kyllä tärkeä: miksi ennaltaehkäisevään nuorisotyöhön panostaminen pysyvällä tavalla on niin hankalaa? Erilaiset hankerahoitukset ovat ok, mutta mitä sitten tapahtuu, kun rahahanat sulkeutuvat? Miksi tarvitaan Myyrmanni-Jokela-Kauhajoki tragedioita iltapäivälehtilööppeineen, jotta asiasta saadaan aikaan edes kunnon keskustelua? Miksi tapahtumista ei opita? Opetusministeriö myönsi Kauhajoen kunnalle nuorisotyön tehostamiseen merkittävän summan ja erittäin hyvä niin. Karmea on kuitenkin hinta mm. sille, että nuorisotalo voidaan pitää auki joka päivä. Kiintoisa on myös kysymys mieltymyksestä panostaa verkkopohjaiseen nuorisotyöhön. Itse ainakin joudun kysymään sitä halutaanko ainakaan ns. "syrjäisillä" seuduilla verkkonuorisotalostella. En ole siitä täysin vakuuttunut. Luulen että nuoret mielummin haluavat nähdä nuorisotilan livenä. niin ja sen nuorisotyöntekijän läsnäolevana myötäelävänä kuuntelijana, ei etä-virtuaalikeskustelijana. Verkkotyöskentelyyn liittyy sekin, että demokratiasta puhuminen on kyllä kyseenalaista niin kauan kun on paikkoja, joista yhteydet puuttuvat tai ne toimiessaan ovat hitaammat ja kalliimmat käyttää kuin kasvukeskuksissa.