Pelastakaa Fazerin lakupoika

Ivalo

/ #11

11.01.2007 15:52

Naurettavinta tässä on se, niin kuin joku jo mainitsi, että tosiasiassa kuvaa ollaan poistamassa vain sen takia, että siinä esiintyy tummaihoinen henkilö. Jos kuva olisi valkoisesta ihmisestä ja jopa väärennetty (esim. suuremmat huulet), niin ei varmasti tulisi mitään valittamista. Veikkaampa, että kuvaa oltaisiin ottamassa pois siinäkin tapauksessa, että lakupaperissa olisi valokuva oikeasta mustasta pojasta. Tämä se vasta on rasismia kun tummaihoinen poika halutaan pois lakupaperista.
Muutama vuosi taaksepäin Neekerinsuukko-nimitys vaihdettiin toiseksi ja "karikatyyrikuvassa" olevan naishenkilön kaislahame vaihdettiin kankaiseen vaatteeseen. Tässäkin on havaittamissa rasismia (jos ei rotuun, niin kulttuuriin liittyen), kun ei hyväksytä sitä, että perinteisesti afrikkalaiset hameet olivat kaisloista tehtyjä eivätkä kankaisia. Mutta mitä? Eihän sitä paheksuta ollenkaan, kun matkatoimistojen loma-matkoja, esim. Hawaijin matkoja kaupittelevissa mainoksissa näkyy vaaleampi-ihoisia naisia tanssimassa kaislahameet päällä? Tarkoitan tällä Havaijin Hula-tanssia ja kulttuuria. Esimerkkejä löytyy enemmänkin, mutta en jaksa kertoa.

Todella tekopyhää pelleilyä.