Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

Ritva Kuttila
Ranua

/ #20

12.01.2007 18:12

Käydyssä keskustelussa on viitattu erilaisiin porojen aiheuttamiin tuhoihin ja sotkemiseen, mutta kukaan ei ole kertonut tarkemmin, mitä sotkeminen loppujen lopuksi saattaa aiheuttaa. Haluan tuoda kirjoituksessani esille muutamia maatalouselinkeinolle haitallisia tosiasioita, joiden takana porot ovat. Kirjoitukseni ei johdu millään tavalla kateudesta poroelinkeinoa kohtaan eikä vihasta poroja tai poron omistajia kohtaan vaan lähinnä ärtymyksestä sitä kohtaan, mitä porot aiheuttavat saadessaan kulkea vapaasti viljelyksillä ja pihoissa. Muutaman poron käynti pihassa joitakin kertoja vuodessa ei haittaa mitään, se on päinvastoin ihan mukavaa. Sitä vastoin se ärsyttää, että jopa useiden kymmenien porojen laumat asustavat viikko- jopa kuukausikaupalla pihapiirissä ja viljelyksillä. Porojen omistajat saavat kasvattaa vaikka kuinka paljon poroja ja hankkia leipänsä poronhoidolla, kunhan hoitavat "karjansa" siten, että se ei asusta viljelyksillä, rehuaumoilla ja yksityisillä kotipihoilla.

Hyvät adressin vastustajat, yrittäkää ymmärtää ne syyt, mistä tämä ärtynyt keskustelu on saanut alkunsa; poronhoitoalueella asuvilla ja työtään tekevillä ihmisillä on tullut mitta täyteen porojen tekemisistä ja poromiesten valitettavan ylimielisestä suhtautumisesta porojen aiheuttamiin vahinkoihin. Porot saattavat aiheuttaa jopa isoja taloudellisia menetyksiä pelkästään hulmuamalla viikkokausia edestakaisin pitkin viljeltyjä peltoja ja vielä paskomalla sinne. Kun sotketusta pellosta korjataan rehusato, niin rehun joukkoon nousee väkisinkin paskaa, jota ei saisi sinne mennä. Nautaeläinten syötyä paskalla höystettyä rehua ne saattavat sairastua vakavasti ulosteperäisten bakteerien aiheuttamiin sairauksiin esim. ripuliin, yleistulehdukseen tai bakteeritoksiinin aiheuttamaan myrkytykseen.

Kun rehu saadaan kesän aikana kerättyä aumoihin, niin kohta on jo porolauma auman päällä seisomassa ja tekemässä reikiä aumamuoviin. Rehun lämpeneminen, pilaantuminen ja homehtuminen alkaa välittömästi, kun muoviin tulee yksikin reikä. Pilaantunutta rehua ei voi nautakarjalle syöttää, koska se aiheuttaa eläimille erilaisia sairauksia, lievimmillään ripulia, pahimmillaan jopa toksiinin aiheuttaman äkkikuoleman.

Kun tuorerehuauma talven tultua avataan ja rehua aletaan syöttää karjalle, niin eiköhän taas porolauma ilmesty sotkemaan aumaa. Pahinta tuhoa aiheuttaa se, kun porot polkevat auman alla olevan maan rehun kanssa sekaisin ja vielä paskovat ja kusevat puhtaan rehun päälle. Sotkettua rehua ei voi syöttää karjalle, koska se aiheuttaa jo edellä mainittuja sairauksia. Eläinten sairastuminen taas aiheuttaa tilalle eläinlääkäri- ja lääkekuluja sekä ansionmenetystä meijeriin toimitettavan maitomäärän vähentyessä, pahimmassa tapauksessa eläin voi kuolla, jolloin ansionmenetys ei ole edes tilapäistä.

Onko oikein, että jokin elinkeino saa aiheuttaa toiselle elinkeinolle suoraa taloudellista tappiota ja vielä niin, että maataloutta elinkeinonaan harjoittavilla ei ole edes oikeutta puolustautua ja häätää tuhon aiheuttajia pois! Maatilalla aivan kaikkea ei voi aidata tai sulkea - päivittäinen työn tekeminen vaikeutuu liiaksi.

Poromiehet tulevat yleensä tekemään aidat viljelysten ja rehuaumojen ympärille, kun heiltä sitä pyytää. Aitojen tekijöitä joutuu kuitenkin joskus odottamaan pitkiäkin aikoja. Valitettavasti yhä useammalla poromiehellä on päätyö aivan muualla, jopa toisella paikkakunnalla ja porotalous on vain harrastus. Porotalous on siten ajautunut ikääntyneiden ja yhä harvempien poromiesten käsiin, jolloin he eivät muilta kiireiltään ehdi "hoitamaan" eläimiään.

Porottomat maanomistajat toivovat poromiehiltä ja paliskunnilta asiallista suhtautumista ja ymmärtämystä niitä ongelmia kohtaan, joita porot aiheuttavat. Poronhoito on elinkeinona vanha ja laillinen elinkeino, mutta ei se saa aiheuttaa tuhoa ja vahinkoa muille elinkeinoille, yksityisille ihmisille ja omaisuudelle. Ylilyöntejä tapahtuu niin kauan kunnes asenteet muuttuvat, kaikki porottomat maanomistajat eivät ole rauhallisia ja pitkäpinnaisia. Lakeja pitää voida uudistaa nykyaikaa vastaaviksi siten, että kaikilla on oikeus harjoittaa elinkeinoaan jonkun toisen sitä tuhoamatta.