Uudenkaupungin tuulivoimayleiskaava pohjaa heikkoon suunnitelmaan

ROKURISTI

/ #5 TUULIVOIMALAT UHKA TERVEYDELLE

16.08.2014 20:53

Tuulivoimaloiden melusaaste on uhka terveydelle

MIELIPITEET | Länsi-Suomi | | 1

Mielipiteet

Viime aikoina on lehdissä ollut kirjoituksia uusien suurten tuulivoimaloiden aiheuttamista terveyshaitoista. Tieteellisiä tutkimuksia asiasta myös löytyy runsaasti. On kuitenkin vedottu siihen, että ympäristöministeriön ohjeita noudattaen jättivoimalat voidaan rakentaa lähiasukkaiden terveyttä ja viihtyisyyttä vaarantamatta. Näin asia ei valitettavasti ole.

Suomen tuulivoimayhdistys (STY) eli tuulivoimatoimijoiden etua ajava järjestö on ollut rahoittamassa ja työryhmässä merkittävässä roolissa luomassa uusia ympäristöministeriön melumallinnusohjeita. Tuloksena olivat ohjeet, jotka eivät mallinna todellista jättituulivoimaloiden melupäästöä, vaan ne ovat täysin tuulivoimayhtiöiden toiveiden mukaiset. Yritetään saada oikeutus rakentaa voimalat vain 500–600 metrin päähän asunnoista vaikka tiedetään, että ihmiset kärsivät suurten tuulivoimaloiden melusta kahden kilometrin päässä. Nyt STY on mukana ympäristöministeriön työryhmässä, joka pohtii nykyisten melurajojen löysentämistä.

Tämä kaikki tapahtuu nähtävästi ympäristöministeri Ville Niinistön siunauksella, sillä Vaasan Wind Exchange-tapahtumassa hän arvioi tuulivoimaloiden ympäristömelurajojen olevan liian tiukat ja että niitä tulisi löysentää.

Suomi on roimasti edellä uusiutuvan energian tavoitteissaan, sillä sen osuus jo vuonna 2013 oli ennakkolaskelman mukaan 37 prosenttia, kun tavoite on tuottaa uusiutuvilla vuoteen 2020 mennessä 38 prosenttia energian loppukulutuksesta. Kuitenkin rahaa lapioidaan yhä yli kaksi miljardia euroa tuulisähkön suoraan tukeen sekä 1,5 miljardia tuulivoimaloiden vaatimiin sähköverkkoihin. Tuulivoimatuki on jo nostanut sähköveroa ja se vaikuttaa vähävaraisimpiin eniten.

Tämän lisäksi kymmenet tuhannet suomalaiset tulevat maksamaan tuulivoimayhtiöille piilotukea kiinteistöjen arvon alenemisista yhteensä jopa miljardi euroa. Yöllisen tuulivoimamelun aiheuttamalle unettomuudelle ja muille terveyshaitoille on vaikeaa antaa hintalappua.

Tuulivoimaloiden syöttötariffi myytiin poliitikoille väittämällä, että saadaan jopa yli 30 000 uutta työpaikkaa tuulivoimateollisuuteen. Vuonna 2010 tuulivoimateollisuus työllisti virallisen tiedon mukaan yli 4 000 henkilöä. Vuonna 2013, kaksi vuotta syöttötariffin voimaantulon jälkeen, tuulivoimateollisuus työllisti 2 000 henkilöä.

Tämän jälkeen tuulivoimaloita valmistanut WinWind on mennyt konkurssiin, tuulivoimaloiden vaihteita valmistava Moventas vähentänyt työtekijöitä, jne. Olipa todellinen työllisyysluku nyt mikä tahansa on jo selvää, ettei vakinaisia työpaikkoja ole saatu muutamia huoltomiehiä lukuun ottamatta (yksi huoltomies kymmentä tuulivoimalaa kohti).

Tuulivoimaloiden lähiasukkaiden hyvinvoinnin huomiotta jättäminen ei kuulu enää tähän päivään. Uskon vahvasti, että Suomessa poliittinen tahto menee vielä kansalaisten, ei tuulivoimasijoittajien tarpeiden edelle. Kestävän kehityksen periaatteen tarkoituksena on luoda hyvän ja terveellisen elämisen mahdollisuudet. Nyt niitä ollaan tuhoamassa tuulivoimaloiden lähiasukkaiden terveyden ja ympäristön osalta.

Jari Vihriälä