Uudenkaupungin tuulivoimayleiskaava pohjaa heikkoon suunnitelmaan

ROKURISTI

/ #6 MERIKOTKA EI OLE ENÄÄ MIKÄÄN ESTE UUDESSAKAUPUNGISSA

16.08.2014 21:17

Merikotkan pesä poisti yhden tuulivoima-alueen Varsinais-Suomen kaavaehdotuksesta

RAUMA JA ALUE | Länsi-Suomi | | 2

Varsinais-Suomen maakuntahallitus päätti maanantaina uuden tutkimustiedon perusteella poistaa Varsinais-Suomen tuulivoimavaihemaakuntakaavaehdotuksesta Santtio-Kiimkallion tuulivoimatuotantoon soveltuvan alueen. Alue sijaitsee Vehmaan ja Uudenkaupungin kunnissa.

Edellisen maakuntahallituksen kokouksen jälkeen alueella on havaittu pesitty merikotkan pesäpuu, josta on rengastettu kaksi merikotkan poikasta.

Vaihemaakuntakaavan lähtökohtana on ollut, että tuulivoimatuotantoon soveltuvia alueita ei osoiteta linnuston kannalta tärkeille pesintä-, ruokailu- tai muuttojen levähdysalueille, jotka on suojeltu Natura -alueina tai linnustollisesti tärkeinä alueina.

Tiedossa olevien merikotkien pesäpuiden suhteen on noudatettu kahden kilometrin suojaetäisyyttä.

Huolimatta edellä olevasta Varsinais-Suomen Maakuntaliiton aiemmasta päätöksestä, on tässä Uudenkaupungin kaupungin uudessa tuulivoiman yleiskaavassa nyt tasan vuoden jälkeen uudestaan otettu esille Kalannin eteläkulman tuulivoima-alue, jonne ollaan sijoittamassa 6 jättimäistä teollisuusluokan tuulivoimalaa ja tämä samainen merikotkan pesä on alle 2 kilometrin etäisyydellä tästä nyt uudelleen henkiin herätetystä tuulivoimala-alueesta.  Kaiken huipuksi tämä merikotkien pesä on tämän tuulivoimala-alueen itäpuolellä, kun kotkien saalistus ja lentoalue on tarkkaan suoraan tämän tuulivoima-alueen yli merelle.  Kun myllyt käynnistyvät, on ensimmäinen kotkan lento tuulivoima-alueen yli ns. surman lento, sillä kotka ei osaa väistää lähes 300 km/h pyöriviä jättikokoisia tuulivoimalan lapoja, vaan muurskaantuu niihin.  Lisäksi tämän alueen sisällä pesii Perkiön kyläläisten tarkoin seuraama kalasääskien pariskunta, pesästä on vuonna 2013 rengastettu poikaset.  Todetaan vielä, että Vehmaan Rahkamalan kylässä on yli 30 vuotta kestäneellä talviruokinnalla oltu pelastamassa Suomen luonnosta jo häviämässä ollutta merikotkakantaa.  Nyt useita tuulivoimala-alueita on suunnitteilla tämän Uudenkaupungin tuulivoiman yleiskaavan mukaan tämän samaisen alueen lähistölle, mm. Kalannin Paullähteen alueelle eli aivan tähän välittömään tuntumaan.  Mainittu alue on merikotkien pesintä-, päiväliitely- ja saalistusaluetta, siis hieno erämaaalue vielä näin lähellä asutusta.