Uudenkaupungin tuulivoimayleiskaava pohjaa heikkoon suunnitelmaan

TURVAETÄISYYS JOKAISEEN MÖKKIIN JA TORPPAAN

/ #18 EI TOIMITA KUTEN PORIN PEITTOOSSA

19.08.2014 07:27

Tuulivoima vie Suomen konkurssiin

MIELIPITEET | Länsi-Suomi | | 0

Mielipiteet

On käsittämättömän hölmöä, ettei jo valmiina olevista tuulivoimala-alueista saada tietoja paperille muiden hankkeiden malliksi ja kunnanvaltuustoille tiedoksi, miltä pohjalta voitaisiin sijoituspaikkoja harkita.

Porissa Peittoonkorven tuulivoimalat ovat valmiina ja sadan ihmisen meluvalitus on kaupungin käsittelyssä. Samalla valmistellaan uusia hankkeita.

On ehdottoman tärkeää tutkia ongelmat perusteellisesti ennen kuin hankkeita viedään härkäpäisesti eteenpäin ja lupia voimaloille myönnetään. Näin voidaan välttyä turhilta kuluilta. Mikäli selvitykset ovat alkuvaiheessa olleet riittämättömiä, voi tulevaisuudessa olla odotettavissa yllättävän iso lasku yhteiskunnalle. Suomi on ajautumassa konkurssiin tuulivoiman ansiosta.

Tuuli on halpaa, mutta tuulivoima on kallista. Sähkön hinta pitää nousta pilviin ennen kuin tuulivoima on itsessään kannattava sähköntuotantomuoto, nyt sitä tuetaan julkisista varoista ja jätetään yhteiskunnan perusrakenteiden ylläpito tuuliajolle, oman onnensa varaan.

Tuulivoimala on lyhytikäinen, tekniikka ei toimi kuin ehkä 15 vuotta korkeintaan. Meillä on tulevaisuuden ongelmana arvottomiksi käyneet tuulivoimalat, jotka siivotaan pois metsistämme yhteiskunnan rahalla.

Seuraava vaihe on valitus hallinto-oikeuteen. Tuulivoimaloiden tuottamia ääniä ei ole riittävästi selvitetty.

Tuulivoimalat tuottavat laajasti supervaarallisiksi osoitettuja matalataajuisia 20 - 200 Hz meluääniä. Nämä aiheuttavat terveysongelmia ihmisille ja eläimille, hevosen varsat syntyvät epämuodostuneina, lehmät eivät lypsä ja märehdi normaalisti ym. Ihmiset eivät saa nukutuksi ja kärsivät unettomuudesta jne. pahoinvoinnista, tinnituksesta, stressistä. Tehokkaat ja korkeat voimalat ovat vaarallisia vielä viiden kilometrin etäisyydellä.

Ei tällä valituksella rakentamisia muualle estetä, mutta asenteisiin voidaan vaikuttaa, ettei yhteiskuntamme jää vihertävän sanelupolitiikan nöyräksi suorittajaksi. Selvitykset voidaan tehdä myös puolueettomasti. Tuulifirmojen tariffirahoilla ostetut tutkimustulokset saa jättää omaan arvoonsa.

Peittoonkorven voimalat on nyt hyvä esimerkki ”parhaasta mahdollisesta asiantuntijatyöstä”, jonka Porin kaupunki suoritti. Nyt on megaluokan ongelma ratkottavana, joka voi kestää 12 vuotta, mutta siellä ovat pystyssä ja osoittamassa kaikelle kansalle että tuollaisia voi ihmisten nurkkiin pystyttää nerokkaan tariffin takia.

Siellä ovat kaikki ongelmat ja haitat mitkä tiedettiin tulevan, nyt ne ovat mitattavissa ja arvioitavissa. Luulisi tuon kiinnostavan tutkijoita, kaikki ainekset ovat vaikka tohtorin väitöskirjaa varten.

Tuulivoima on puhtaasti poliittinen ratkaisu ilmasto- ja energiapolitiikassa. Se on olemassa vain korkean valtion apurahan, ”nerokkaan tariffin” takia. Eikö olisi jo aika siirtyä poliittisesta päätöksestä analyyttiseen, teknisten ja taloudellisten tosiasioiden mukaiseen toimintaan?

Se ei ole yksinkertaista; Se on terveysongelma; Se on saastuttavaa; Se ei ole ilmaista; Se on kallista; Se on monimutkaista.

Hannu Aro, Luvia