Uudenkaupungin tuulivoimayleiskaava pohjaa heikkoon suunnitelmaan

NEROKAS TARIFFI HOUKUTTELEE

/ #19 PELIN JUONI

19.08.2014 08:07

"Tunteella vai taidolla?"

Ei tässä kyllä tunteilla ole mitään sijaa; täysin kylmäverisestä yhteiskunnan tukirahojen metsästyksestä on nyt kyse. Ihan ennätyslukemiin tuulivoiman kohdalla korotettu säätötariffi on aiheuttanut sen, että tuulivoimayhtiöitä syntyy nyt kuin sieniä sateella ja ne lobbaavat jokaisen suomalaisen kaupungin/kunnan johtajan ja -hallituksen luona täysin härskisti. Perustetut tuulivoimayritykset ovat minimipääomalla ja -henkilöstöllä perustettuja jobbarifirmoja, joiden kantti ei todella kestä, sitten jos/kun shit hits the fan (olipa osuva).

Otollinen maaperä löytyy, yllätys yllätys, pienistä, muuttotappiosta ja epävarmasta taloudesta kärsivistä provinssikunnista. Syykin on selvä: tuulivoimayrityksillä on tarjota kuntapäättäjille syöttinä aika houkuttelevia laskelmia mahdollisista kiinteistöverotuotoista. Ne ovat valitettavasti aivan törkeästi yläkanttiin jossain laskettuja. Mutta monesta kunnasta löytyy porukkaa, joka tämän syötin nappaa ja dollarinkuvat silmissä kiiluen lähtee hankkimaan rakennuspäätöksiä nopeimmalla ja kivuttomimmalla tavalla. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että esim. suunnittelutarveratkaisu ei ole riittävän vuorovaikutteinen ja tasavertaisuussäännön mukainen tapa ratkaista kaavoitusta, jolla pienelle paikkakunnalle saatetaan luoda "tuulipuistoja", joiden mitoitus täyttää teollisten energiavoimaloiden mittasuhteet.

Tällaiset kunnat uskottelevat vielä oikeiden faktojenkin paljastuttua, että tuulivoimalla on kuntaimagon kannalta merkitystä. Ammattitaidottomalla maankäyttösuunnittelulla on aikaansaatu kuitenkin ympäristö, jossa laajoja metsäalueita on haaskattu tuulivoimarakentamiseen. Tuulivoimasta aiheutuvat ympäristöhaitat ovat laskeneet kiinteistöjen arvon. Paikkakunnalla asuvilla on terveydellisiä oireita melun, välkkeen ja ihan yleisen vitutuksen vuoksi. Ym. Ym. Vetovoimaisuudesta on tullutkin voimakas hylkimisreaktio. Siinä imagoa.

Taloudellisesta vastuusta vielä. Kun valtio on tukirahoillaan käytännössä pitänyt tuulivoimayhtiöitä kasassa ja niiden kassavirrat ohjattu ulkomaisille tileille, haetaan yhtiö viim. 10-12 vuoden kuluttua, valtion tukirahoituksen loppuessa konkurssiin. Jälkien siivoaminen jää paikallisen maanomistajan vastuulle. Kunnan päättäjien moraalinen ja ennenkaikkea taloudellinen vastuu menetetyistä kiinteistöjen arvosta; myllyjen purkamisesta, rakennuspaikkojen siivoamisesta ja ennallistamisesta tulee varmasti vielä erittäin kriittiseen tarkasteluun. Tuulivoimayritysten tukeminen muitten elinkeinojen kustannuksella on myös tuhonnut kunnan kiinnostavuuden kaiken muun yritystoiminnan ja teollisuuden kotipaikkana.

Mitä tulee vielä lopuksi ihan tuulivoimaan energiatuotannon kannalta. Hyötysuhde on parhaimmillaan jotain 20% luokkaa. Veneilijä tietää, että kun pläkä iskee, joku korvaava liike-energia täytyy ottaa käyttöön; vetästäänpä peräprutku käymään. Sama juttu tuulimyllyjen kanssa, korvaavaa sähköenergiaa tarvitaan laitteiston säätöön ja muun energian tuottamiseen tuulettomina päivinä. Energiamuotona tuulella on vakavasti otettuna vain huvikäyttöpotentiaalia.

Ei kai kukaan tuulivoimaa sinänsä vastusta. Se on ilmaista ja ilmastonmuutoksen edetessä varmasti tuuliolosuhteetkin muuttuvat niin, että tulevaisuudessa vaan tuulee kovemmin. Mutta tässä vastustamisessa on kyse niistä vähintäinkin epäilyttävistä tavoista saada tuulivoimaa mahdollisimman nopeasti ja rajusti rakennettua. Toteuttavan osapuolen motiivina on pelkästään yhteiskunnalta saatava, poikkeuksellisen mittava tukirahoitus. Se on tosiasiassa kuitenkin veroilla kerättyä rahaa. Lainsäädäntö ja maankäytön suunnittelu jäävät tilanteessa täysin jalkoihin. Se aiheuttaa epävarmuutta ja epätasa-arvoa. Ihmisten lähiympäristöä uhkaa haittaava, täysin muusta mittakaavasta poikkeava, jopa teollinen rakentaminen. Ihmisen terveys ja hyvinvointi tulee yhteiskunnassa aina olla tärkeämpää kuin jonkun ilmastopolitiikan edistäminen.

Jos tuulivoima on ainoa oikea ratkaisu, luulisi päättäjillä olevan malttia valmistella asiaa todellisten asiantuntijoiden ohjeistamana, suunnitteluttaa projektit aidon vuorovaikutustarkastelun siunaamina, hankkia kaikkien tahojen tuki näille erittäin laajoille rakennushankkeille. Tällä hetkellä käytössä on vain tuulivoimayrittäjien mainospuheet ja manipulointi.