ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #186 Ilmoitusluontoista asiaa:

14.12.2008 00:44

Muutettu lakiesitys:

- vaikka lakiesitystä fiksailtiinkin männäviikolla, niin todellisuudessa mitään oikeaa muutosta ei saatu aikaiseksi, vaan lähtökohtaisesti tilanne on sama kuin silloin, kun avasin adressin. Homma siis jatkuu!

- taustalla lienee kovemman luokan poliittista kähmintää, johon hallitus on toden teolla sitoutunut. Tästä kertoo mm. se, että hallituspuolue kokoomuksenkaan sisäiset avautumiset (Kokoomusnuoret, Helsingin kaupunginjohtaja Pajunen) eivät käytännössä vaikuttaneet asioiden kulkuun mitään.

- Tämä on erittäin huono uutinen, koska se tarkoittanee sitä, että tämä on ryhmäkurin alainen päätös, jolloin hallituspuolueen kansanedustajalta vaatii todellista siviilirohkeutta ”poiketa ruodusta”. SIKSI TEIDÄN PITÄÄ KONTAKTOIDA UUDESTAAN JA UUDESTAAN HALLITUSPUOLUEIDEN JÄSENIÄ. KOROSTAKAA HEILLE SITÄ, ETTÄ KANSANEDUSTAJAN VALINNAN TULEE PERUSTUA OMAANTUNTOON, EI RYHMÄKURIIN!

- kansanedustajille kannattaa mainita myös se, että lain perustelut ovat vaillinaisia ja harhaanjohtavia. Muiden pohjoismaiden ja useiden muiden eurooppalaisten tiukentuneesta maahanmuuttopolitiikasta ei nimittäin mainita mitään.

- Ei myöskään mainita mitään siitä, että Suomen lain löysentäminen muiden maiden tiukentaessa lakejaan nostaa turvapaikanhakijoiden määrää. Erityisen herkullinen puuttuva tieto on se, että Thorsin ”kielisukulaiset” ovat tiukentaneet omaa linjaansa.

- nämä asiat ovat hyvin keskeisiä, sillä kansanedustajat joutuvat luottamaan siihen, että he saavat valmistelijoilta riittävät tiedot. Nyt kansanedustajat joutuvat tekemään päätöksensä liian vähäisillä tiedoilla eli sama selkokielellä: ministeriö ja virkakoneisto yrittävät johtaa kansanedustajia harhaan, ja heiltä pimitetään olennaisia osia lain perusteluissa.

- KOROSTAKAA KANSANEDUSTAJILLE, ETTÄ HE JOUTUVAT KANTAMAAN POLIITTISEN VASTUUN HYVÄKSYMÄSTÄÄN LAISTA. VASTUUTA EIVÄT SIIS KANNA VIRKAMIEHET, PAKOLAISJURISTIT JNE. MONELLE KANSANEDUSTAJALLE TÄMÄ VASTUUNKANTAMINEN TAPAHTUU NS. MAITOJUNASSA TAKAISIN KOTIPUOLEEN.

- esimerkiksi valiokunnan mietinnössä ja lain perusteluissa kohdassa ”2.3 Kansainvälinen kehitys sekä ulkomaiden ja EU:n lainsäädäntö” ollaan USEASSA kohdassa ANTAVINAAN kuva, että asiaa on käsitelty. Esim. "Käytäntöjen vertailu on hankalaa myös siksi, että maiden käytännöt muuttuvat melko nopeasti, kun pyritään jatkuvasti etsimään kulloiseenkin tilanteeseen parhaiten soveltuvia ratkaisuja."

- Kohdasta ”4.1 Taloudelliset vaikutukset”: "Näillä muutoksilla ei ole vaikutusta turvapaikanhakijoiden tai kansainvälistä suojelua saavien henkilöiden määrään. [...] Esitys ei sisällä välittömiä valtiontaloudellisia vaikutuksia. TOTTA KAI ON VAIKUTUSTA!

- Mitään kommenttia muiden maiden linjan tiukentamisesta ja sen vuoksi Suomessa jo nyt kasvaneesta turvapaikanhakijoiden määrästä EI LÖYDY!

- Hallintovaliokunnan mietinnössä (HaVM 26/2008 vp) sentään todetaan, että taloudellisia vaikutuksia on: "Hallituksen esityksen mukaan lakiehdotuksilla ei ole välittömiä valtiontaloudellisia vaikutuksia. Tämä ei vastaa valiokunnan käsitystä, kun otetaan huomioon ulkomaalaislakiin hallituksen esityksessä ongelmallisesti muotoillut ja perustellut 51 a § ja 88 a §. Valiokunta tähdentää, että esityksessä olisi tullut tarkastella yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia kokonaisuutena eri osatekijöineen ja laajemminkin selvittää maahanmuutosta johtuvia taloudellisia vaikutuksia. Kunnille pakolaisten vastaanotosta maksettavat korvaukset ovat saadun selvityksen mukaan pysyneet muuttumattomina vuodesta 1993 lähtien. Tämän jälkeen kuntien maahanmuuttopalvelut ovat kuitenkin laajentuneet ja yleinen kustannustaso on noussut. Valiokunta näkee tarpeellisena, että tuetaan kuntien halukkuutta ottaa vastaan kansainvälistä suojelua saavia ulkomaalaisia."

- mietinnöstä unohdetaan kokonaan myös vertailu kansainväliseen tilanteeseen ja mahdollisuus, että turvapaikanhakijavirrat kääntyvät Suomeen. MIKSIKÖHÄN?

- jos olet itse / tunnet jonkun, joka on juridisesti suuntautunut, käy koko lakiesitys ja valiokunnan mietintö läpi ”tiheällä kammalla” ja etsi sieltä muita epämääräisyyksiä tai suoranaisia valheita. Voimme sitten osoittaa nekin kansanedustajille ja samalla osoittaa, että heidän päätöksentekonsa pohja on hutera ja heitä johdatellaan tekemään jotain todella peruuttamatonta, jonka vastuun kantavat nimenomaan he itse. Yksin. Raskauttavat asianhaarat ovat mitä todennäköisimmin kätketty jonnekin hyvin yhdentekevään ja siksi harhaanjohtavaan paikkaan. Eli taas ministeriö yrittää harhauttaa kansanedustajia.

- copypastetkaa vaikka tämä teksti meiliin, jonka lähetätte kansanedustajalle.

- Ja edelleen: levittäkää sanaa näistä epäkohdista paitsi kansanedustajille, myös ystäville, sukulaisille, työkavereille jne.!

- ideoimme tässä pienen työryhmän kanssa parhaillaan, miten keräämme "perinteiset paperiadressit", joita kentältä kysytään koko ajan. Tämä tietää tuhansia allekirjoituksia lisää. Ideoita tämä asian suhteen otetaan vastaan edelleen!

Postaus kansanedustajille:

- viimeistään maanantaina lähetän kaikille kansanedustajille kirjelmän, jonka luonnos on täällä ollut nähtävissä. Myös lopullinen, kansanedustajille lähtenyt versio ilmestyy tänne.

- pyydän heiltä vastauksia ensi viikon aikana. Ei pitäisi olla paha aikataulu, kysymyksiin vastaamiseen menee noin puoli tuntia.

Adressin luovutuksesta:

- siinä vaiheessa, kun allekirjoituksia tulee enää hyvin, hyvin satunnaisesti, tulostan adressit, poistan sieltä perinteisen manuaalisesti (=saksilla) tiettyjä nimiä ja teetän neljä (4) sidottua "kirjaa" niistä.

- kaksi luovutan hallituspuolueille, siis Kokoomukselle ja Keskustapuolueelle. Olen keskustellut näiden puolueiden edustajien kanssa asiasta tänään. Nimiä en vielä osaa (halua) mainita, koska mitään ei ole sovittu

- yhden luovutan mitä todennäköisemmin (en ole vielä varmaksi päättänyt) SDP:lle.

- neljännen pidän muistona tästä ikimuistoisesta hommasta!

Nettisivuista:

- nettisivut, jonne kokoan kansanedustajien kommentteja, starttaavat tammikuun alkuviikoilla. Tarkempaa aikaa en vielä osaa sanoa. On nääs paljon muutakin tekemistä kuin tämä homma...

- siellä on heti alusta alkaen kaikkien kansanedustajien nimet, puolueet, kotipaikkakunnat sekä vastaukset kysymyksiin. Alussa luonnollisesti kaikkien kohdalla on tyhjää, mutta täydennän tietoja sitä mukaa, kun vastauksia tulee.

- jos joku avoimesti kieltäytyy vastaamasta, tieto siitä tulee sivuille heti.

Omista vaikuttimistani

- kuten jo Aamulehden haastattelussa sanoin, minulla ei ole mitään poliittisia, uskonnollisia, ideologisia tms. vaikuttimia. Toimin huolestuneena rivikansalaisena tärkeän asian puolesta.

- kiitos tarjouksista, mutta en ole lähdössä politiikkaan, enkä halua liittyä sen paremmin jo olemassa oleviin puolueisiin kuin perusteilla oleviinkaan. Mihinkään puolueeseen en ole koskaan kuulunutkaan, vaikka monella saitilla niin arvellaan.

- en myöskään halua käynnistää enää uusia kampanjoita mistään asiasta enkä olla niissä muutenkaan keskeisessä roolissa puuhamiehenä.

- edellä esitetty pätee myös mielenosoitusten ja muiden vastaavien järjestämiseen. Paikalle ilmestyn, jos tapahtuma on hyvin organisoitu, viranomaiselle asianmukaisesti ilmoitettu, rauhanomainen ja asiallinen muutenkin.

*****

Jatketaanpa hommia. Ensimmäinen torjuntavoitto lienee otettu, mutta paljon on työtä vielä tehtävä, ennen kuin savijaloillaan horjuva vastustaja kaatuu!

Kiitos kaikille avusta ja allekirjoituksista tänäänkin!