Piennarniittyjen niitto vasta juhannuksen jälkeen

4n4k4t4

/ #5

22.10.2014 02:56

"Piennarniityt rehottavat kukkeimmillaan: päivänkakkarat, heinät, matarat, käenkukat ym parhaimmillaan jopa kämmeköitä, kymmenittäin valkolehdokkejakin tuoksumassa kesäyössä."

-No ai kun kiva.

"Kunnes pientareet hoidetaan niittämällä  huolitelluiksi, pian keltaisiksi ja auringonpolttamiksi nurmialueiksi."

-En tiedä millä koneilla teillä päin nuo hommat suoritetaan, mutta yhdessäkään taajamassa en ole täälläpäin nähnyt yhdenkään kelaleikkurin jättävän keltaisia tai auringonpolttamia jälkiä. Koneethan on silloin väärin säädetty.

"Varsinkin pyörä- ja kävelyteiden varsilla liikuntarajoitteisetkin pääsevät nauttimaan runsaslukuisista luonnonkukista ja poimimaan perinteisiä juhannuskimppuja. Pientareiden ennenaikainen niitto on vakioaihe kesäisissä mielipidekirjoituksissa."

-Niin. Pistääkö sitten vaikka omaan pihaan rehut kasvamaan, ettei niitä tartte noukkia valtion omien väylien varsilta? Mieluummin sen juhannuskimpunkin noutaisin kyllä ihan kukkakaupasta, ei nääs kiinnosta ihan hirveästi mennä nyhtämään rehuja keskeltä koirien kusilammikkoja tienposkesta.
Sano nyt vielä, että syöt ne löytämäsi metsämansikatkin tienvarsilta?

Lisäksi, se yksikin kuolemaan johtava hirvikolari vuodessa, yhdenkin niittämättömän tienpientareen takia on jo liikaa. Sillä hinnalla ostetaan mieluummin teille kaikille parit juhannuskimput.

"Lisäksi niiton ajoitusta ei voi järkisyin perustella."

Voi. Me niitetään, kun käsketään. Piste. (Lopussa selviää kyllä se käskyttäjäkin.)
Alkukesästä kun aloittelee, niin kiirusta saa pitää, että ehtii urakka-alueet hoitamaan syksyyn mennessä loppuun.

Usein tieosuuksilla on esim tiheää ja korkeaa järviruokoa, jota ei niitetä, vaikka ne vaarantavat paikoitellen liikennettä heikentämällä näkyvyyttä.

Valtion pienimmät väylät niitetään keväällä kahteen metriin, ja syksyä kohden raivataan joka vuosi osa teistä kuuteen metriin.
Vähän isommat väylät niitetään neljään metriin alkukesästä, tarpeen vaatiessa myös toisen kerran kesän aikana. Tähän kuuluu myös kevyenliikenteenväylän ja ajokaistan välinen alue, mikäli alle 10 metriä, sekä kyvyenliikenteenväylältä ulospäin 2/4 metriä.
Vielä isommat väylät ajetaankin jo sinne 6-12 metriin.

Piennarniittyjä tulee jatkossa hoitaa yhteistyössä ympäristö-ja luonnonsuojeluvirastojen kanssa.

Näitä tienvarsiniittoja/vesakointejahan valvoo vain ja ainoastaan YKSI viranomaistaho. Sama pulju mikä tänä päivänä tuntuu Suomessa valvovan vähän kaikkea.
Nimittäin ELY-Keskus. Elinkeino- ja Ympäristökeskus. Ettätuota, sitä sinä varmaan tarkoitit tuolla ympäristö- ja luonnonsuojeluvirastolla, koska faktathan olet tarkistanut ennenkun olet mitään adressia kasannut.

Hoitosuunnitelmien laatiminen tulee antaa riittävän ammattitaidon omaaville biologeille.

Nyt meni ohi minultakin. Hoitosuunnitelma? Tarvitset siis voikukkien, leskenlehtien, päivänkakkaroiden ynnämuiden rehujen niittämiseen hoitosuunnitelman? Täälläpäin se on ollut mallia "Jaa se on taas kasvanu. Eiköhän panna silpuksi!"
Tarkoitatko siis, että ks. "biologien" (joka ei sanan varsinaisessa merkityksessä kyllä tähän asiaan liity mitenkään) tulisi ensin kävellä nämä arviolta muutama miljoona kilometriä tienvartta läpi, ja kattella että mitä sieltä löytyy? Ja überkomean kasvin löytäessään lyödä auraviitta pystyyn, jotta raivuukuski nostaa terät ilmaan sillä kohtaa? Niin, tajusit varmaan itsekin miten hölmöltä tuo kuulosti..