Raikun kyläkoulun puolesta

Mervi Luukkanen

/ #16 Samassa veneessä ollaan

03.11.2014 08:58

Adresseilla on varmaan enemmän painoarvoa, kun ne ovat yhden tietyn asian puolesta. Jos päättäjät on asetettu sen hurjan valintatilanteen eteen, että pitäisi säästää joku lähipalvelu ja lopettaa toinen, ei mennä siihen samaan ansaan. Viisailla valinnoilla varmaan voitaisiin säästää kaikki lähikoulut, lähikirjastot ja muut palvelut - jos annetaan mahdollisuus. Kai kukin taistelee oman kyläkoulunsa ja kylän elinvoimaisuuden puolesta, ja antaa tukensa muille vastaaville uhan alla oleville. Kun olen itse toisena Suoraman kirjaston säästämistä puoltavan adressin alkuunpanijana, ei se todellakaan tarkoita välinpitämättömyyttä esim. muita lähikirjastoja tai kyläkouluja kohtaan. Asia vaan koskettaa suoramalaisena eniten,  ja pienten koululaisten hyvinvointia voidaan lähestyä myös tätä kautta; perustelut, joilla puolletaan lähikouluja, soveltuvat myös lähikirjastoihin ja pv. Raikkulaisten ääni tullee parhaiten esille juuri oman koulun kohdalla. Onhan se ihan eri asia esim. seuraavia kuntavaaleja ajatellen, onko allekirjoittajana 200 raikkulaista vai 1000 ihmistä pitkin Suomea, jotka yleisesti kannattavat  lähikoulujen säästämistä.